Sunday, October 7, 2012

Rindukan saat ini !

Bismillah..alhamdulillah..

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ


Hari ini, pemikiran rakyat Malaysia cuba diubah tetapan menjadi sesuatu pemikiran yang bercorak dengan isme-isme yang pelbagai hasil ciptaan manusia sendiri yang nampaknya kurang mendapat sambutan, kerana manusia pada hari ini tidak semuanya suka kepada isme-isme yang sempit seperti itu, kerana masyarakat Malaysia pada hari ini sudah ada ketagihan dan kecanduan kepada satu perkara yang baru !

Seperti kecanduan sesuatu yang baru, corak pemikiran rakyat Malaysia hari ini semakin beralih arah sedikit demi sedikit, semakin kecanduan dengan majlis ilmu dan mendalami ilmu agama.



Sedikit demi sedikit kesedaran akan keperluan menghadapi hidup yang berpanduankan agama ini hadir dalam segenap hati yang merindukan akan siraman ilmu dari para alim untuk membasahi kekeringan dan kekosongan rohani yang gersang sebagai persediaan dan bekalan yang akan dibawa ke akhirat kelak.


Artis bukan lagi kecanduan biasa bagi masyarakat di Malaysia pada hari, tetapi para ulama' dan umara' adalah tarikan utama dan menjadi kerinduan kepada para pencinta ilmu dan yang dahagakan petunjuk menuju ke arah kebenaran dan membawa kita keluar dari kepompong kesempitan fahaman ilmu yang pada hakikatnya sangat luas jika dipelajari. Perkara seperti ini sangat elok kiranya jika dijadikan sebagai budaya yang rutin kepada masyarakat, kerana masyarakat yang cintakan ilmu adalah masyarakat yang insyaAllah tidak berada di dalam jahil dan kebuntuan sekiranya menghadapi kesulitan. Segala permasalahan dikembalikan kepada syariat, bukanlah diselesaikan atas kekasaran dan sebagainya cara yang tidak sepatutnya.


Budaya ilmu ini juga kian disemarakkan dengan seminar-seminar berskala besar dalam suasana yang komersial dan universal. Para ahli seminar tidak kisah untuk bayaran yang tinggi, kerana ilmu tidak berbaloi untuk diberi harga dengan nilai wang ringgit, kerana memiliki ilmu itu lebih utama berbanding memiliki harta yang banyak. Saban hari seminar-seminar dianjurkan baik seminar yang percuma atau berbayar, tentu saja dibanjiri dengan jutaan ummat yang sanggup datang dari segenap pelusuk tempat.


Dikira sesiapa yang mati ketika menuntut ilmu, syahid adalah miliknya !
Wow!
Bukan senang untuk dapat syahid !
Bagaimana pula jika mati di tempat berhimpunnya jutaan manusia, tapi menikmati sesuatu yang melupakan kita kepada syariat dan memuaskan nafsu dan mengenyangkan mata, hati dan sebagainya dengan perkara yang menggelapkan hati, merosakkan pandangan dengan perkara yang sia-sia ?


Na'uzubillahi minzalik..minta dijauhkan..
carilah majlis ilmu, insyaAllah tidak menyesal untuk dihadiri !

jeng..jeng..jengg...
*gambar hiasan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...