Tuesday, October 9, 2012

Tips Publisiti Program di Kampus | Poster

Bismillah..

Assalamualaikum semua..

Sekadar sedikit perkongsian untuk meluangkan waktu yang terluang ini.
Semoga bermanfaat dan memberi manfaat insyaAllah.

Di kampus khususnya, para siswa sememangnya sibuk menganjurkan pelbagai jenis program.
Salah satu faktor kejayaan dan keberhasilan sesuatu program itu adalah melalui publisiti/iklan yang efektif.

Antara mekanisme yang biasa diaplikasikan dalam publisiti ialah :

- Poster
- Banner
- Sms
- Laman sosial

Tapi, walaupun nampak biasa, jika diperincikan tatacara penggunaannya dengan semaksima mungkin, insyaAllah hasilnya akan jadi luar biasa !

Poster.



- Apa yang menarik tentang poster ialah sudah disediakan tempat untuk menampalkannya. Tapi harus diingat, jangan sesekali menampalkannya di tempat yang dilarang.

- Kalau boleh, buat penyelidikan akan berapa jumlah board yang ada di sekitar kampus serta tempat-tempat tumpuan yang lain untuk menampalkan poster tersebut untuk mengelakkan pembaziran ketika mencetak dan menjimatkan penggunaan kertas dan kos.

- Designer sangat penting peranannya dalam menghasilkan poster yang chantek, menarik & tertarek. Pastikan poster yang dihasilkan menepati aspek C.A.S.P.E.R. Tidak rugi belajar kan? Contrast, Alignment, Simplicity, Emphasis & Repetation.

- Apa yang paling penting, ikhlas dan tunjukkan kesungguhan walaupun tugas kita sebagai tukang tampal poster saja. Jangan tunjuk kerja kita sambil lewa dan asal tampal !

- Aku sangat tidak suka melihat poster yang asal siap & asal tampal. Ada poster yang tampaknya menarik, tapi sayang, si penampalnya mengamalkan slogan "asalkan tampal sudahhh".

- Perlunya menyediakan paku tekan/jarum/pita pelekat sendiri tanpa mengharapkan ada paku tekan/jarum disediakan di setiap tempat yang kita ingin tampal.

- Jika sikap "asal tampal" selalu diamalkan, menunjukkan tiada kesungguhan dalam bekerja, maka akan adalah poster yang melambai-lambai ditiup angin. Cuba kita bayangkan, sehelai kertas ada 4 penjuru dan biasanya kita menampalkan poster pada setiap hujung penjuru perkenaan. Tapi, jika poster tersebut ditampal hanya dengan satu bahagian sahaja, iaitu di tengah kertas pada bahagian atas poster, maka, bahagian kanan dan kiri kertas di bahagian atas itu akan tunduk menutup sebahagian besar kandungan poster itu.

- Jangan lupa juga tentang adab dalam menampal poster, jangan sesekali menindih poster lain yang belum tamat tempohnya dengan poster kita. Itu perlakuan yang sangat kurang sopan.

- Selain itu, jangan lupa pada kebergantungan kepada Allah, ini adalah sebahagian daripada usaha, kesempurnaan sesuatu perkara itu terpulang kepada ketentuan Allah. Jika program kurang berjaya, sedangkan poster sudah memenuhi segenap ruang kampus, jangan sesekali menyalahkan sang penentu segalanya, kerana memberikan hidayah itu bukannya poster kita, itu cuma usaha, tapi Allah saja yang menggerakkan hati sekalian manusia.

to be continue..







1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...