Monday, October 1, 2012

Kenapa tidak tegur kesilapan pihak atasan ?


Ini adalah antara serpihan kisah benar yang aku siramkan titis-titis ayatnya menjadi susunan-susunan huruf dan ayat yang bisa kalian baca di dalam entri pada kali ini.

Aku menaip bukan kerana inginkan populariti.

Aku menaip bukan kerana inginkan perhatian umum.

Aku menaip bukan kerana aku sudah kehabisan kerja untuk dibuat.

AKU INGIN CUBA MENGUBAH FIKIRAN YANG MEMBACA !

Sudah, tiada apa yang perlu dirisaukan para pembaca semua.

Aku bukannya si penjahat yang sedang mengguna-guna pembaca.

Tidak.

Aku cuma si kerdil yang berkongsi cerita.

Aku seorang pelajar lagi.

Dan aku ada pensyarah.

Aku belajar dengan ramai lagi kawan yang lain.

Hari itu hanya ada satu sesi mess lecturer.

Pensyarah masuk, ambil kehadiran dan kemudian bersembang bersama kami.

" apa pengalaman kamu semasa berpraktikal selama 2 bulan ?"

ceritakan.

bla..bla..bla..
masalah tu..masalah ni..

Student seperti langau menjawab masalah-masalah yang berlaku di sekolah.

Setelah habis modal untuk menjawab, kami senyap.

"Ha, itulah peranan you all semua nanti untuk cuba perbetulkan kesilapan dan masalah yang berlaku."

Apa yang kami boleh buat puan ?

Tanya seorang student.

"Kamu perlu berani menegur dan memberi cadangan kepada pihak pentadbiran dan atasan. Mereka antara yang bertanggungjawab melaksanakan segala peraturan, sistem dan sebagainya. Kamu juga ada hak untuk memberi pandangan, kerana kamu salah seorang daripada rakan sekerja, cuma kedudukan kamu saja sedikit di bawah."

Boleh ke puan ?

"Kenapa pulak tak boleh, kamu juga ada hak untuk beri jalan penyelesaian kan."

Selepas seorang budak mentah ini bercakap, keadaan dewan kuliah itu sedikit tersentak.

" Tapi puan, pada pendapat saya, kami tidak akan biasa untuk berbuat demikian pada hari esok jika pada hari ini kami tidak dibenarkan untuk berbuat demikian. Manakan tidak, untuk beri pendapat saja kami sudah dituduh pemberontak, menentang arus sistem, melawan dan sebagainya, hanya kerana kami masih lagi berstatus sebagai seorang pelajar. Lalu bagaimana pula pada masa akan datang? Sudah pastinya kami akan terus dihantui perasaan dan sifat seorang yang PENAKUT kerana pada fasa pembentukan saja kami sudah dituangkan ke dalam acuan penakut, dilarang untuk bercakap hatta memberi cadangan sekalipun. Pembentukan kami hanya untuk perkara-perkara asas yang sungguh asas. Kami yang semakin mengeras di dalam acuan penakut ini, apabila sudah tiba masa untuk dikeluarkan nanti, maka produk yang akan terhasil ialah produk yang penakut ! 

Kalau kita buat kek guna bekas segi empat nanti, bila sudah masak nanti, tidak akan terhasil kek yang berbentuk bulat !"

Oleh kerana itu, pada fasa pembentukan inilah serba-serbi yang ingin diterapkan perlu dilakukan dengan benar dan sempurna, supaya apabila produk yang terhasil nanti akan jadi seperti apa yang kita inginkan.


Aku cuba tekankan di sini bahawa, semasa jadi student ni lah kita dibentuk untuk jadi apa yang kita impikan pada masa akan datang. Student lepasan sekolah tidak sama dengan murid sekolah beb! 



Keluarlah dari kepompong pemikiran sempit yang tersepit dengan mind-set konyol seperti kita student buat cara student, student mesti belajar dan terus belajar 24jam hingga lulus cemerlang..

Itu hanya valid untuk title student sekolah menengah/rendah !

Title student pada hari ini, perlu mula menjiwai apa yang dia perlu jadi pada masa akan datang lebih awal, kerana nanti, dia tidak akan kekok apabila sudah tiba pada masanya.

Kembali kepada isu menegur orang yang lebih tinggi, aku cuba jelaskan bahawa tahap pemikiran matang dan simbahan darah muda yang penuh dengan kesedaran untuk menyatakan kebenaran tanpa rasa takut itu adalah wajar diambil perhatian, kerana pada usia 20-an, saya yakin, kita bukanlah seorang kanak-kanak lagi, kitaran usia matang itu sedikit demi sedikit sudah mula melewati putaran usia kita, melainkan jika kita berusia 20 tahun ke atas, tapi masih memegang prinsip seperti budak sekolah !

Sudahlah, aku tidak ingin ketika aku berada di dalam acuan pembentukan hidup aku pada saat ini, aku ditambahkan dengan ramuan-ramuan dan serbuk perisa yang tidak sesuai dan sepatutnya, kerana aku mahu menjadi produk yang baik nanti  apabila selesai dibentuk pada ketika ini.

Aku tidak mahu jadi seorang penakut pada masa akan datang, biarlah jadi seorang yang berani dan gila pada hari ini, asalkan tidak termakan diri sendiri, jangan sampai beribu orang lain pada  akan datang terus dibajai dengan rasa dan sifat penakut yang tinggi !




  

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...