Tuesday, October 16, 2012

Tips Publisiti Program Kampus | Facebook

Bismillah..



Lanjutan daripada post yang pertama iaitu publisiti melalui POSTER, kali ini saya cuba kongsikan sedikit tips bagaimana cara untuk memastikan promosi sesuatu program kita menjadi efektif dan dapat mengiklankan program kita dengan baik, seterusnya menjayakan program yang dianjurkan !

Mengikut kajian, remaja khususnya para siswa pada masa kini meluangkan masa berjam-jam dengan facebook, kerana ada juga yang sentiasa berdamping dengannya dengan kemudahan alat telekomunikasi mudah alih yang boleh dibawa ke mana-mana sahaja, selain daripada mereka yang cuma boleh online menggunakan laptop dan pc sahaja.

Oleh kerana itu, tidak mustahil, facebook merupakan medium utama dan mempunyai jaringan yang terbesar dalam pengiklanan percuma yang mempunyai audien yang sangat ramai !

Walaupun begitu, tidak mustahil juga ketidakberkesanan publisiti melalui facebook akan berlaku jika tidak mematuhi segala petua-petua yang sepatutnya dielakkan dan tidak melakukan tips yang boleh menjadikan publisiti 100% melalui facebook sahaja pun boleh menarik ribuan malah jutaan orang untuk menjayakan program anda anjurkan !

Tidak percaya facebook boleh lakukan semua itu ?

Facebook and Twitter were the primary means of organizing the revolution in Egypt:  “Activists from Egypt’s Kifaya (Enough) movement – a coalition of government opponents – and the 6th of April Youth Movement organized the protests on the Facebook and Twitter . . . .” (Voice of America)
Gambar Hiasan


Apa yang saya cuba sampaikan ialah, revolusi yang berlaku di Mesir suatu ketika dahulu yang berjaya menghimpunkan jutaan manusia, secara majoritinya adalah melalui publisiti di laman sosial.

Jadi, tidak mustahil kita boleh mengiklankan kepada lebih ramai orang melalui facebook sahaja, berbanding dengan poster, yang hanya dilihat oleh orang yang lalu-lalang sahaja yang tidak sampai 5 saat, melainkan poster itu menarik dan orang yang lalu-lalang itu singgah sebentar untuk melihat poster tersebut dengan lebih teliti.

Baik, sekarang saya ingin kongsikan apa yang boleh dan tidak boleh, apa yang perlu dan apa yang tidak perlu dalam pengiklanan atau publisiti program melalui facebook :

1) Share ramai-ramai.
Dalam sesebuah organisasi, mesti ada lebih kurang dalam 30 atau lebih ahli. Jadi, jika seorang share sekali poster yang diupload di facebook, maka sudah ada 30 kali share. Itu tidak termasuk orang lain yang menyokong program tersebut. So, menjadi tanggungjawab masing-masing, setiap ahli organisasi itu sendiri dahulu yang mula "membanyakkan" post berkenaan supaya ianya nampak "eh, apa benda yang ramai orang post/share ni..?"

2) Jadikan ianya sebagai gambar profil anda. 
Senang faham, dp lah kan. Anda semua mesti masih ingat lagi ketika ramai orang menggunakan dp yang sama seperti gambar di bawah ini kan ? 


Sedikit sebanyak, ia dapat melahirkan rasa kebersamaan dan solidariti yang tinggi, bukan sahaja antara organisasi atau pihak penganjur, malah turut sama memupuk rasa kebersamaan rakan-rakan sekampus untuk turut sama menjayakan program yang ingin diadakan. Secara tidak langsung, ianya menarik perhatian umum apabila ramai yang menggunakan dp yang sama dan menjadi tanda tanya, "untuk apa dorang guna dp ni? atau "ada apa sebenarnya ni?".  Itu sudah cukup untuk menjadikan tanda tanya itu sebagai satu ruang untuk orang ramai ingin tahu dan akan tahu akan penganjuran program anda.

3) Jangan biarkan post/sharing anda tenggelam dek post yang terbaru !

Hal ini sering berlaku apabila hanya AJK Publisiti seorang sahaja yang melakukan tugasnya, yang lain berkata, "ini bukan tugas aku". Itu bukanlah menjadi masalah besar hanya dengan membantu ajk yang lain menjalankan tugasnya, bukankah penganjuran program adalah hasil usaha bersama? 

Antara tips yang paling penting dalam memastikan post anda sentiasa berada di atas ( di atas merujuk kepada post yang ada di dalam sesebuah group misalnya) , setiap ahli organisasi atau rakan-rakan yang menyokong program tersebut perlu memberi komen pada post berkenaan, walaupun komen yang tiada kaitan dengan post, tapi sebaiknya komen yang cuba menerangkan tentang program berkenaan.

Jika post tersebut dibiarkan tanpa sebarang like atau komen yang terbaru, maka post-post yang baru akan naik dan post berkenaan dengan program anda akan turun ke bawah sehinggakan tenggelam terus dari news feed sesebuah group atau pada home facebook anda dan iklan anda hilang dari pengetahuan umum!

Hal ini perlu dijelaskan lebih awal kepada mereka yang berkenaan, terutama setiap ahli organisasi supaya tidak terlalu berkira akan apa tugas yang diamanahkan dan membantu ajk yang lain juga.

4) Jangan share sekadar share, share tu biar bersungguh dan nampak kesungguhan !
Jika kita tekan butang share, itu sudah menjadi salah satu sumbangan yang terbesar dalam mempromosikan program anda, namun begitu, peratus orang yang akan mengambil perhatian akan perkara yang anda share itu mungkin sedikit, kerana anda cuma sekadar melakukan share dan anda tidak bersungguh-sungguh dalam melakukan share tersebut.

Bagaimana ini boleh berlaku?

Baik, share boleh berlaku dan terbit dalam 2 bentuk :
a) Share pada Wall anda sendiri.

Ia akan menjadi satu sharing yang separa lengkap, kerana imej yang akan keluar pada wall anda ialah imej pada saiz yang sebenar. 

b) Share pada wall lain seperti : Group/ Page

Ia akan menjadi satu sharing yang memerlukan kesungguhan yang bersungguh-sungguh, kerana, sharing sesuatu di dalam group, imej yang akan keluar ialah imej pada saiz yang kecil dan memerlukan orang untuk menekan imej itu terlebih dahulu untuk mengetahui lebih lanjut.


Kesilapan yang kedua ialah, apabila kita share sekadar share tanpa menulis sesuatu tentang apa perihal program atau sesuatu kapsyen yang memungkinkan orang lain untuk menekan imej itu untuk paparan pada saiz sebenar. Apa yang berlaku ialah, apabila kita share sekadar share tanpa menulis sesuatu kapsyen pada ruangan yang disediakan, apa yang keluar pada post kita itu ialah link yang sama untuk post/gambar yang kita share itu. 

Sudahlah imej perkara yang kita share itu kecil dan tidak jelas, kita tidak pula menulis sesuatu tentang apa yang kita share itu, peratus orang untuk ambil tahu tentang post yang kita share itu sangat sedikit, boleh jadi hanya kerana melihat tiada kesungguhan kita untuk mengajak, tiada kesungguhan kita untuk buat kerja dan orang tidak tahu, apa benda yang budak ni share, melainkan kita ada menulis sesuatu yang menarik perhatian atau menerangkan sesuatu tentang imej atau sharing berkenaan yang memungkinkan orang akan buka/klik imej/post tersebut.



5) Pastikan apa yang kita iklankan itu tidak terlalu lewat.
Sebaiknya lebih awal dan berterusan. Jika kita lewat untuk membuat liputan atau hebahan, maka jumlah bilangan audiens yang akan melihat iklan yang kita promosikan itu sangat terhad dengan kekangan masa.

Berbeza dengan hebahab yang awal dan berterusan, jika ianya dilakukan lebih awal, salah satu faktor penyebab keberkesanan publisiti ialah dari segi bilangan audiens boleh dikumpulkan lebih ramai dengan jumlah masa yang masih panjang, sebaiknya sebulan atau lebih sebelum program ( bergantung kepada skala program).

6) Create Event.
Hal ini boleh memastikan orang ramai akan sedia maklum sekiranya event berkenaan sentiasa diupdate dari masa ke semasa, selain daripada ianya akan memberikan reminder kepada orang yang dijemput untuk hadir, sama ada akan hadir atau mungkin hadir akan menerima reminder tersebut yang ada pada home masing-masing. Dalam masa yang sama, kita boleh melihat anggaran orang yang akan hadir, tapi tidak boleh mempercayai 100% akan angka itu, kerana akan ada yang akan hadir, tetapi pada hakikatnya tidak hadir sama sekali.

7) Tag orang lain dalam post atau gambar poster yang diupload. 
Perkara ini membolehkan orang yang ditag itu akan sentiasa menerima notifikasi dan setiap notifikasi itu akan keluar pada news feed orang lain walaupun tidak ditag pada gambar berkenaan. Kita boleh tag seberapa ramai orang yang kita mahu selagi masih boleh diterima oleh facebook sendiri, serta carilah orang yang mempunyai jumlah friends yang ramai serta pengaruhnya luas, kerana itu salah satu kelebihan untuk memperluaskan publisiti dengan percuma dan lebih mudah.

8) Pelbagaikan perkongsian yang sama.
Facebook, memiliki segala yang ada dan boleh dikongsikan, seperti pautan dari youtube, blog, twitter dan sebagainya. Gunakan kelebihan itu untuk menyalurkan segala sumber maklumat yang ada terus ke dalam facebook, kerana tidak ramai dan tidak semua orang memiliki dan membuka laman sosial yang lain selain dari facebook sahaja.

Sekadar itu yang saya boleh kongsikan, pastinya ada kekurangan dan sedikit rasa hampeh dengan perkongsian ini ( sebab mesti yang lain sudah ramai tahu tips ni sebenarnya kan..) dan saya minta maaf, kerana sedikit perkongsian ini adalah berdasarkan pengalaman sendiri yang ingin diperbaiki. Semoga mendapat manfaat bersama hendaknya.

to be continue..







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...