Thursday, January 16, 2014

Buat USRAH jangan terus lajak gear 4 bos..

Bismillahirrahman nirrahim..



Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua pembaca yang masih lagi sudi untuk membaca entri yang tidak best ini. Menyesal baca. Hehehe..

Sebelum nasi menjadi nasi himpit atau keropok lekor, ada baiknya saya kongsikan sedikit simbahan pendapat daripada saya yang tidak begitu banyak ilmu ini dalam usaha untuk cuba mendepani pahit manis untuk menuju ke arah kegemilangan dan izzah Islam itu sendiri. Wah, tinggi nih!

Ok, kita rendahkan.

Seperti yang rakan-rakan sedia maklum, untuk membaca sahaja memerlukan beberapa tempoh yang lama untuk memastikan kita boleh membaca dengan lancar. Dari mengenal huruf satu-persatu, kemudian mengetahui bunyinya, selepas itu digabungkan beberapa huruf itu kepada suku kata ringkas, kemudian membatangkan suku kata itu menjadi satu perkataan yang lengkap dan pengakhirannya, kita boleh membaca perkataan demi perkataan baik dalam satu ayat pendek, satu perenggan yang terdiri daripada beberapa baris ayat dan kemudian mampu mengkhatamkan keseluruhan bahan bacaan yang mempunyai beratus helaian muka surat.

Kemudian dalam aspek perkembangan fizikal seorang manusia pula, tidak ada bayi yang dilahirkan boleh langsung membuat aksi back-flip atau berlari pecut seperti Usain Bolt. Sudah pasti dan konfem ia akan merengek sepuasnya, kemudian belajar mengimbang diri untuk duduk di atas punggunggnya sebelum boleh merangkak dan kemudian dibelikan pula oleh bapanya selepas gaji hujung bulan kerusi beroda untuknya belajar berjalan sehingga ia mampu mengejar kucing di dapur, ayam di sekitar halaman rumah dan memanjat peti ais untuk menunjukkan kehebatannya.

Ah.

Itu antara contoh yang dilihat mengarut kan. Tapi cukup kukuh untuk membuktikan setiap perkara itu melalui beberapa peringkat sebelum ianya benar-benar 'masak'.

Mustahil abang-abang naqib atau kakak-kakak naqibah tidak pernah dengar atau buat-buat lupa tentang maratibul 'amal dan untuk beranjak ke peringkat seterusnya, harus diselesaikan terlebih dahulu pelaksanaan untuk membentuk individu Muslim, iaitu melalui usrah yang dikatakan osem, mantop, meletop dan sebagainya.




Dan dalam pelaksanaan usrah itu juga hakikatnya harus melalui lebih banyak lagi peringkat untuk mencapai kualiti individu Muslim yang benar-benar boleh diklasifikasikan sebagai mumtaz atau excellent. Ada beberapa kualifikasi yang perlu beri perhatian bagi memastikan hasil daripada usrah yang dilaksanakan itu berkualiti dan sudah tentu ianya juga mempunyai peringkatnya masing-masing, seperti 11 marhalah Da'wah Fardiyyah,  3 marhalah Tarbiyyah iaitu Ta'rif, Takwin dan Tanfiz, 10 Rukun Perjanjian dan 20 Usul Faham daripada Rukun Perjanjian.

Pening aku baca banyak-banyak.

Oleh yang demikian, pada peringkat permulaan, sudah tentu masih banyak yang perlu dilakukan dan memerlukan usaha yang lebih serta pendekatan dan teknik yang sesuai bagi mengaplikasikan kemahiran sedia ada serta teori yang dimiliki oleh sang nuqaba' itu dapat dipraktikkan secara fleksibel berlandaskan beberapa terma yang mempunyai banyak peringkat seperti yang telah dinyatakan.

Jadi, ekspetasi nuqaba' terhadap mad'unya harus berpijak pada kenyataan dan realiti semasa, bukannya mengikut pena'kulan aqal sendiri. Maksud saya ialah, apabila mad'u itu tetap konsisten dalam usrahnya atau masih baru lagi berjinak-jinak dengan usrah, usah disetkan dalam benak fikiran kita yang mad'u itu akan terus menjadi seorang yang warak, tawadhu', solehah dan berjiwa mujahid.

Ini kerana, minta dijauhkan dari hati saya sendiri dan rakan-rakan nuqaba' sekalian untuk mengharapkan perubahan yang mendadak daripada sang mad'u. Perkara ini perlu difahami dengan jelas, kerana jika tidak, maka akan berlakulah fenomena usrah penyapu baru. Selepas seminggu dua buat usrah, minggu ketiga malas buat usrah.

Mad'u berkurang dan tidak ramai satu hal. Kecenderungan mad'u untuk berubah itu tidak kelihatan juga satu hal. Mungkin perkara seperti inilah yang menjadikan dunia usrah itu memerlukan juga post mortem dan audit semula pelaksanaannya. Apakah kekurangan dari aspek pelaksanaannya, pendekatan naqib/ah itu pula bagaimana, follow-up naqib/ah kepada mad'u pula bagaimana. Punca masalah tidak seharusnya dihempukkan secara total kepada kekurangan mad'u.

Dikaitkan dengan bebelan tentang peringkat-peringkat itu tadi, kita renung kembali ketika adik-adik kita atau sesiapa pun bayi yang pernah kita lihat kehidupannya di hadapan mata kita, dalam usahanya untuk berdiri dengan tegak, pasti akan terjatuh dan tersungkur apabila cuba untuk melangkah.

Kita belajar mengecam huruf juga pasti akan tersilap antara huruf 'b' dan juga huruf 'd'.

Tiada yang akan sempurnya dengan sekelip mata.

Maka begitu juga dengan individu yang masih berada di peringkat ta'rif, jangan dianggap dirinya sudah mula menjadi faqih dan soleh kerana telah menyertai usrah bersama kita beberapa kali. Audit semula usrah kita, kerana sudah tentu masih banyak kekurangan dan kelemahan dari diri nuqaba' itu sendiri yang menjadikan usrah itu suram atau kian layu.

Akhir kata daripada saya yang banyak membebel dan bajet banyak pengalaman ini, peringatan ini sebenarnya ditujukan untuk diri saya sendiri, semoga dengan peringatan ini saya akan berusaha untuk walk my talk dan bukan dari kalangan orang yang disebutkan sebagai orang yang menerima kebencian dari Allah hanya kerana mengatakan sesuatu yang tidak dilakukan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...