Sunday, February 17, 2013

KISAH BENAR | Penunjuk jalan


Bismillah..
Allohumma solli 'ala sayyidina Muhammad

Assalamualaikum semua rakan-rakan pembaca.

Gambar Hiasan

Menyempatkan jari-jemari ligat dengan tugas lain untuk menyambar halaman ini, meninggalkan sesuatu yang ingin dikongsi bersama.



Dimulakan cerita, 17 Februari 2013 bersamaan 6 Rabiulakhir 1434H, diadakan majlis mawlid dan qasidah di Masjid Al-Mukhlisin, Alam Damai, Cheras.

Aku berazam untuk pergi.

Masanya tiba juga.

Alhamdulillah, tiada halangan untuk pergi.

Aku cuba google map dulu tempat tu. Ok, boleh jalan.

Bila sampai saja di kawasan Alam Damai, aku ternampak dua orang brader naik motor, pakai kain pelikat & baju Melayu.

"ni mesti pegi sana juga, follow dorang lah."

Kerana aku lupa jalan yang aku tengok dalam google map tadi. Maklum lah, hari sudah gelap & tiada signboard tunjuk arah masjid. Sebab biasanya ada kan?

Aku follow dorang dari belakang.

Sampai satu simpang, aku berselisih dengan dorang.

"pergi mawlid ke?"

"a'ah".

Aku sudah nampak signboard masjid. Tapi kecil.

"mungkin depan lagi."

Aku laju ke depan sikit lagi.

"eh, ini keluar ke jalan besar tadi. Mana masjidnya?"

Tiba-tiba brader 2 orang tadi menyusul.

" dah terlajak bang. Masjid tu ha kat belakang, tak nampak, gelap je tempat tu."

"ok, terima kasih bang :) "

Aku u-turn. Kejar dorang balik. Sempat kejar, dorang bawa slow, mungkin memang tunggu aku.

Sampai di masjid tu, lepas parking, aku jumpa dorang.

"terima kasih bang tunjukkan jalan."

"haha, terlajak, tu lah kami pegi bagitau tu. Tak nampak sangat masjid ni."

Lepas habis majlis, ada jamuan. Seorang pakcik panggil aku untuk cukupkan 4 orang, sebab makan dalam talam. Aku pun apa lagi, terus duduk. Nasi beriyani+ayam goreng+sayur campur+gulai kambing.

Allahuakbar..

Begitulah ceritanya.

Beginilah muslim yang diimpikan dan beginilah muslim yang sebenar.



Tidak kira kau siapa, kenal ataupun tidak, tetap membantu dan saling melengkapi.

Sanggup brader 2 orang tu kejar aku balik semata-mata untuk bagitahu aku sudah terlajak dan bagitahu lokasi masjid tu.

Pakcik tu pun sama. Dia tidak kisah aku siapa. Aku tidak mengenali mereka dan mereka juga tidak kenal padaku. Kami makan setalam bersama, berkongsi lauk yang ada. Teringat suapan untuk sahabat bila mula makan. Tapi, ini bukannya dengan kawan-kawan..hehee..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...