Thursday, February 14, 2013

Inikah yang dinamakan ujian P ??





Assalamualaikum semua. Maaf, post ini sebenarnya tiada kaitan dengan ujian lesen memandu.
Cuma ada kaitan dengan huruf P saja.
Chill...

Kali ini aku cuba memikirkan jawapan kepada situasi kisah yang berlaku beberapa ketika sejak beberapa bulan yang lalu.
Aku cuba untuk menimbang, menilai dan meneliti dari segenap sisi akan perkara kisah itu.
Adakah ini masalah atau salah satu asam garam yang perlu dihadapi untuk menambahkan pengalaman hidup?

Hidup ! Hidup !

Sekadar bergurau.

Kalau rakan-rakan pembaca sekalian sudi untuk memberikan pandangan, silalah berikan walau sedikit. 

Al-Kisah, cerita itu bermula pada suatu hari..

Seorang peniaga datang bertemu dengan seorang pemuda yang sudah dikenalinya, namun tidak begitu rapat sangat. Pemuda itu Adalah berasal dari sebuah kampung, bertemu dengan peniaga itu di salah sebuah acara di Kuala Lumpur.

"apa khabar wahai anak muda?''

"sihat saja, ada apa gembira semacam ni kawan?"

"saya macam biasalah, orang berniaga mesti gembira. Ok, ini ada barang baru sampai dari Hong Kong, sekarang sudah ramai orang beli. Memang bagus, boleh kasi senang kerja lah itu macam."

Barang itu ialah telefon bimbit yang berskrin sentuh.

"hmm..bagus juga barang ni, tapi aku rasa kalau jual di kampung, boleh, tapi pasaran benda ni di kampung kau faham-faham sajalah macamana kan, bukannya aku menolak."

"alah, kau ambil saja dulu, mesti boleh jalan punya."

"sorry lah kawan, aku bukannya menolak, cuma lebih baik minta orang lain tolong jualkan. Aku ada banyak benda yang perlu dibuat. Lagipun kau sendiri pun faham kan yang aku cakap tadi, orang kampung belum pandai sangat pakai benda ni."

"aduh..kau bawa saja dulu. Mau berapa? Aku kasi 10 saja lah ya. Ok? Nah."

"ok, tapi aku sudah cakap tadi, aku harap kau faham dengan jelas."

"ok..ok..no hal lah..apa-apa hal nanti sms saya ya. Duit kasi bank-in pun boleh.''


Anak muda itu pun berusaha semampu yang boleh untuk membantu peniaga itu menjual barang tersebut, kerana setiap pembelian, ada komisen akan diberikan kepadanya. Dia cuba mencelah di dalam kesibukannya bekerja untuk cuba menjual barang itu.

Namun, seperti yang dijangkakan, memang barang itu tidak sesuai untuk dijual di tempatnya, walaupun pelbagai usaha sudah dilakukannya.

Bertemu bersua muka dengan orang sudah, disebarkan di laman sosial dalam sasaran yang mempunyai peratus untuk membeli yang tinggi juga sudah.

Hanya itu yang mampu dilakukannya dengan masa yang sangat terbatas.

Ada juga rakannya yang lain yang boleh membantu, namun, orang juga ada keperluan dan urusan masing-masing, memandangkan barang itu memang sangat berguna, tapi orang di sekitarnya termasuk golongan sasaran juga seperti tidak menunjukkan minat yang baik untuk membelinya.

Ah ! Gawat !

Peniaga itu sudah menghubunginya !

"barang sudah habis kah? Nanti duit you kasi bank in ya."

"laku 1 saja la kawan. Susah mau jual di sini."

" it's ok, nanti you kasi bank in itu wang, barang yang belum jual tu pulangkan sama saya ya."

Gulp... Tersentak si pemuda itu. Dia yang tinggal di Pahang, si peniaga itu pula tinggal di Pulau Pinang.

"Barang ni bukannya sikit. Kalau hantar guna kurier, selamat atau tidak? Siapa mau biaya kos penghantaran? Aku?"

Katanya dalam hati.

Untuk memutuskan perbicaraan, si pemuda itu pun memberitahu untuk memasukkan wang hasil jualan barang itu ke dalam akaun bank si peniaga tersebut.

Dia termenung dan berfikir..

"kalau dia yang suruh aku bawa dan jual, kenapa aku pula yang perlu hantar balik? Aku sudah cakap, cari orang lain. Dia tetap paksa aku. Bila sudah jadi macam ni, masalah aku bukannya dia yang tanggung. Dia bukannya tahu apa masalah aku di sini. Yang dia tahu, bila boleh hantar, bila boleh hantar. Aku yang terkial-kial ni pula yang serabut.........................

Bila fikir balik, aku ni betul-betul ikhlas atau tidak tolong dia berniaga?
InsyaAllah, aku sudah cuba sebaik yang mungkin, aku cuba juga untuk dapatkan pembeli. Aku tidak duduk diam. Aku cuba promosikan. Aku cuba untuk jual, dan aku dapat juga pembeli.

Kenapa dia libatkan aku dalam hal ini ?

Kenapa lah aku terima juga haritu.....?

Tapi aku dipaksa sebenarnya. Aku sudah menolak dengan cara baik.

Dia yang paksa aku.

Kalau aku boleh beri kerjasama pada dia, kenapa dia tidak boleh mudahkan kerja aku yang asalnya dia yang bagi dulu?

Dia bagi barang tu free, komisen tu aku tidak kira sangat, tapi dia minta pulangkan barang yang tidak terjual tu guna ongkos aku pula.

Kenapa ???????????????????????????????????????????????? "

(Huruf P tu sebenarnya ialah PATIENCE...........................................)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...