Monday, June 18, 2012

Salah aku

bismillah..
Assalamualaikum.
 malas la cakap banyak..
berlaku satu kejadian yang tidak diingini..
Aku mengaku memang aku bersalah..
Walaupun bagi aku ini cuma salah faham..
Tapi fikiran kita dengan orang lain x sama kan?
Hati kita memang cakap ya, tapi x semua sependapat dengan kita.
Ya, aku akui aku tidak berfikir panjang dalam hal itu.
Memang aku salah dan aku sudah meminta maaf atas kesalahan itu, walaupun bagi aku, aku sangat tidak layak untuk dapat kemaafan..
 alhamdulillah, aku dimaafkan.
setelah aku diberi peluang untuk memberi penjelasan dan ruang.
untuk meminta maaf.
bukan terpaksa, cuma dosa kita dengan Allah kita perlu minta ampun dari Allah.
 kesilapan dan kesalahan kita sesama manusia kena berhubung sendiri dengan manusia.
samaada diterima atau tidak, itu aturan dari Allah.
dalam hal ini aku sangat rasa bersalah.
sangat besar impaknya, bukan hanya pada aku seorang.
 tapi lebih ramai dari itu. aku malu.
sangat malu. malu pada diri sendiri.
malu pada keluarga sendiri.
malu pada agamaku sendiri.
malu pada penciptaku sendiri.
 Allah ya khaliq..
mungkin kesilapan ini nampak keterlaluan.
ya, memang aku akui.
 aku bersalah. aku ulang lagi sekali.
tapi siapalah kita untuk lari daripada melakukan kesilapan.
 terkadang memang mulut pernah terlepas kata, terkasar tutur bicara, terkasar perilaku, dan terkadang sesuatu yang tersalah ertikan.
itu semua pernah berlaku. kita semua pernah menghadapinya. 
sengaja ini diberikan kepada kita.
supaya kita belajar daripada hal itu.
bukan aku cuba membela kesalahan aku.
 cuma atas dasar mengakui kesilapan ini, ingin aku pulihkan semula semangatku.
belum mati lagi sudah berhenti untuk bernafas.
bangkitlah dari kelesuan dan kesilapan itu.
perbaiki mana yang silap dan salah itu.
murnikan ia.
sucikan ia.
jadikan ia satu pengajaran dan pengalaman.
biarkan ia mengajar kita erti kehidupan sebenar.
yang mengajar kita bukan semua dari perkara yang elok.
kita diajar tentang kematian oleh Allah melalui pelbagai wasilahNya.

dari orang yang hidup - kita diajarkan oleh ustaz tentang kematian
dari orang yang meninggal - kita diingatkan supaya bersedia untuk menghadapi kematian.

sungguh kesilapan yang kita telah lakukan itu juga tidak mustahil wasilah Allah untuk menegur dan mengajar kita tetang sesuatu.
mungkin sebelum ini kita terlalu ego, sombong, bangga diri dengan kelebihan yang kita miliki.
Allah tidak suka akan itu.
Maka diberikanNya pengajaran untuk kita dengan perancanganNya yang sangat sempurnya dan praktikal.

Pertama : Kita diuji dengan kesenangan, kelebihan dan lain-lain.
Kedua : Kita diuji pula apabila berhadapan dengan orang lain, ujubkah, sombongkah atau sebaliknya..
 Ketiga : Kita diuji lagi dengan menerima pendapat orang lain, ada yang suka, ada yang benci. Keempat : Kita diuji lagi dengan orang yang menegur dan memberi nasihat kepada kita. Kita terima atau tidak.
Kelima : Kita diuji lagi samada kita sedia menerima teguran dan nasihat itu dengan lapang dada atau sebaliknya
 Keenam : Kita diuji lagi, apakah kita sedia untuk membetulkan semua kesilapan pada ujian kedua. Ketujuh : Apakah kita sedia untuk meminta kemaafan kepada Allah dan manusia yang lain.
 Kelapan : Apakah kita sedia untuk berjanji untuk tidak mengulanginya lagi setelah menyesali apa yang telah berlaku?
Kesembilan : Apakah sudah kita ambil pengajaran daripada beberapa ujian yang telah dihadapkan kepada kita ?
Kesepuluh : Apakah kita sedar dan faham bahawa ini adalah suatu pelajaran buat kita ?

sesungguhnya, ini bukanlah ciptaan teori baru atau suatu fahaman yang lain. cuma, aku hanya ingin berkongsi tentang idea ku.
 jika terdapat banyak kesilapan, harapnya dibetulkan.
ya, kali ni aku nampak kesilapan diri aku.
dulu kita selalu nampak kesalahan orang lain.
kali ni giliran aku pula untuk menghadapinya.
Alhamdulillah, ada sedikit pelajaran daripada apa yang sudah berlaku.
Aku harap, kita semua sedar dan faham bahawa, tidak semua perkara yang kita tidak gemari itu MUSIBAH tidak semua perkara yang kita sukai itu KEBAIKAN


 sekian dariku yang hina dan berdosa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...