Tuesday, June 26, 2012

Biadab

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..

(istighfar 3x)

Aku terpaku selama 3 saat..

Aku terpandangkan sesuatu..

Dalam satu program yang aku sertai..

Sebagai ajk..

Selepas solat, mesti ada zikrullah..

Istighfar, tasbih, tahmid, takbir..

Aku menegur seorang peserta yang sedang berzikir sambil sebelah kakinya diletakkan di kerusi hadapan..

Duduk santai ala-ala taiko kedai kopi..

Aku minta dia turunkan kakinya dan duduk dengan sopan.

Kemudian aku ke depan sedikit.

Ini lagi hebat !

Menaikkan kedua-dua belah kakinya sambil berzikir !

Ya Allah !

Besarnya kesilapan kami ...

Aku meminta mereka yang ku kira kurang sopan tadi.

Aku bertanya kepada mereka.

Kamu rasa apa kesalahan kamu sampai kamu dipanggil ke depan ni ?

Ntahhh..

Kalau saya cakap kamu biadab dengan Allah kamu setuju kah ?

Mereka senyap.

Ya Allah..

Apa yang aku cakap ni..

Aku mula mengingatkan diriku sendiri..

Aku pun bukannya baik sangat untuk cakap macam tu..

Aku ingat balik waktu sebelum-sebelum ni..

Aku pernah dulu..

Sambil berdoa lepas sembahyang..

Check sms masuk..

Garu-garu kulit tangan mengelupas..

Tengok corak sejadah..ada yang sama..ada yang lain..

Tengok dinding..kenapa situ warna lain, ni lain...

Tengok orang baru masuk surau..

Apa lah lambat..orang sudah siap sembahyang..

Baru lepas solat pun masih lagi takabbur..

Aku yang solat awal ni pun belum tentu sempurna dan diterima..

Kalau sambil berdoa pun sambil buat macam-macam gaya..




Kalau pengemis minta sedekah dengan orang lain, dia minta sungguh-sungguh..

Telapak tangannya ditadah kemas, tinggi, biar mudah orang menghulurkan bantuan..

Sungguh-sungguh minta pertolongan...

Tolong lah....

Kita yang berdoa ni buat apa sebenarnya ?

Itu bukannya termasuk dalam rukun solat..

Bukan juga kewajiban..

Tapi itu antara bukti kita ini lebih hina dari pengemis !

Kita ini tidak lebih dari seorang peminta setia.

Meminta pada yang maha mendengar dan memberi..

Apa yang kita minta itu semuanya untuk kebaikan..

Kita minta supaya dikabulkan oleh Allah..

Aku pasti ada di antara kita pernah bertembung dan menghadapi sendiri kanak-kanak yang menjual kismis, kalendar, tisu dan sebagainya.

Lihat bagaimana cara mereka meminta untuk kita membeli barang dagangan mereka.

Tiada unsur kebiadaban yang mereka tunjukkan.

Apakah kita merasa ingin membeli jualan mereka itu sekiranya mereka menjualnya dengan cara yang tidak sopan.

Hoi ! Beli la tisu ni bodo ! Penat aku jalan jauh tau ! Bangang !

Dalam aspek biadab, memang sah itu salah satu ciri biadab.

Dalam konteks biadab dalam meminta dengan orang yang kita harapkan untuk memberi,

memang kita tidak berhak dan layak jika meminta dengan adab yang seperti itu.



Apa yang kita baca dan aminkan ketika berdoa ?

Kita berharap, meminta, memohon kepada Allah..

Tapi cara kita meminta tu tidak bersungguh-sungguh..

Sekadar berdoa.

Sambil kita menadah tangan, tangan sebelah buat cara berdoa, tangan sebelah lagi sedang menaip sms,

"syg,abg tgh bdoa ni, bru lpas solat..mudah2an doa abg makbul''

bila orang kata amin, kita pun kata amin..

hmmm...

cuba kita ingat balik macamana keadaan kita semasa berdoa kali terakhir kita berdoa..

beradabkah kita ketika berdoa, atau biadabkah kita dalam berdoa..

sekadar renungan  bersama..

peringatan daripada dan kepada diri sendiri ~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...