Saturday, January 26, 2013

Allah sayangkan Tok Ayah Musa..


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Assalamualaikum semua ~

Mari sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Al-Marhum Tuan Guru Hj Musa Tumpat, seorang ulama' sufi yang baru saja meninggal pada 26 Januari 2013, jam 3 pagi.

Aku baru saja mengenalinya tidak lama sebelum pemergiannya. Walaupun hanya melihat dan mendengar kata-kata beliau dari alam maya, ia sangat menyentuh jiwa terus ke dalam. 

Raut wajahnya yang menyenangkan serta tutur katanya yang tidak kering dengan menyebut nama Allah SWT dan berselawat kepada Rasulullah SAW.

Allah.. Aku sangat berharap dapat bertemu dengannya suatu hari nanti.

Aku mula sedar betapa pentingnya memuliakan para ulama', menghormati mereka dan mendekatkan diri kepada para ulama', kerana mereka adalah pewaris nabi yang meneruskan usaha menyampaikan risalah agama kepada masyarakat, sumber rujukan kepada sebarang permasalahan dan juga tempat bertanya yang sangat dituntut.



Tidak keterlaluan jika aku merasa sedikit sedih atas Tok Ayah Musa Tumpat. Aku baru saja mengenalinya dengan ilmu dan pesanan yang baru ku perolehi darinya dari video ini  dan sempat aku kongsikan dengan murid-murid dan rakan-rakan guru dalam satu sesi ceramah Maulid Ar-Rasul di sekolahku. 

Bukan sekali aku menonton video itu.  
Pertama kalinya aku turut sebak melihatnya yang dalam kondisi tidak begitu sihat, namun digagahi juga untuk menyampaikan ilmu. Dalam sebak itu, rasa untuk mendekati ulama' seperti ini semakin tinggi. 

"ada peluang atau tidak aku berjumpa dengan Tok Ayah Musa ni ya..??"

Sabtu petang, ketika aku buka facebook, aku terlihat gambar ini.
Allah.. siapa pula yang meninggal ni?
Aku buka gambar itu.
Kapsyen yang tertulis menyebut nama Tuan Guru Haji Musa Tumpat.

Biar betul ?

Aku scroll lagi ke bawah.
Allah... sudah banyak page yang mengongsikan gambar ini dan video tadi.

Aku menangis saat itu juga, kerana tidak berkesempatan bertemu dengan Tok Ayah Musa.
Dalam esak tangis itu, aku gagahi untuk menyedekahkan Al-Fatihah, doa dan bacaan yassin untuknya.

Mari sama-sama kita baca entri dalam blog ini, pengalaman mereka yang sudah menziarahi Tok Ayah Musa. 

Dengan pemergian Tok Ayah Musa, aku lebih menghargai dan bertambah rasa untuk mendampingi dan mengenali para ulama' yang lain. Jika berpeluang, hadirilah majlis-majlis yang ada padanya orang yang mengajarkan ilmu, lebih-lebih lagi yang disampaikan oleh ulama'. 

Sesungguhnya, sangat tinggi peranan ulama' pada zaman ini dalam membentuk ummat yang dinaungi oleh umara'. Umara' yang mentadbir dengan baik adalah umara' yang dekat dengan ulama' dan seterusnya menjadikan umat di bawah pimpinannya hidup berlandaskan syariat dan mendirikan sebuah baldatun toyyiban, insyaAllah ~

Al-Fatihah ~

1 comment:

  1. Assalamualaikum..baru brkesempatan tgk vdeo tuk guru mlm td.mmg trkesan.sgt.Allahu.Al-Fatihah buat tuk guru

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...