Sunday, December 22, 2013

Wabak 'Label' semakin kronik !

 

Hai semua..
Ini saya, Encik Label.

Saya rasa saya dilabel sebab atas dahi saya ada sesuatu yang nampak macam label.

So, saya rasa saya sedang dilabel.

Oh, memang begitu, setiap diri akan merasa satu perasaan tentang diri sendiri apabila berhadapan orang lain.

Lebih-lebih lagi bila ada satu perubahan yang berlaku, boleh jadi perubahan tu dari orang lain terhadap saya, atau perubahan saya terhadap orang lain.

Saya rasa orang yang label saya.

Atau pun, mungkin cuma saya yang rasa orang yang melabel saya, sedangkan perkara itu tidak berlaku pun. Saya yang beria-ia merasakan yang saya dilabel.

Kenapa perlu saya rasa saya dilabel?

Kenapa saya sedang merasa yang saya sedang dilabel?

Adakah merasakan perasaan dilabel pada diri itu sesuatu yang penting?

Oh, itu hanya akan menyerabutkan kepala otak dan menambah beban untuk minda saya untuk memikirkan lebih banyak perkara yang lebih penting daripada runsing dengan masalah yang 'saya sedang dilabel oleh orang lain', sedangkan sebenarnya tiada siapa yang melabel diri saya. Cuma perasaan saya yang melabelkan diri saya sendiri rasanya.

Cuma saya yang banyak cakap tentang saya ini itu dan ini. Saya ini sedang masalah di sana dan di sini. Sedangkan orang lain tiada pun merasakan yang saya ini dengan apa yang saya sedang fikirkan.

Mungkin saya rasa saya perlu lakukan sesuatu.

Mungkin saya rasa saya perlu belajar menerima pendapat orang lain dengan cara yang lebih baik.

Saya sebenarnya hebat, kenapa tidak saya juga menunjukkan saya ini hebat untuk mematahkan label orang terhadap saya yang saya sedang rasakan itu tidak benar.

Dulu saya pernah bertindak secara tidak begitu matang. Saya kata saya hebat, tapi tindakan saya sangat tidak hebat menghadapi situasi tegang dan tidak hebat langsung pun!

Saya melihat suatu kesilapan pada rakan saya. Jika saya kata saya hebat, saya akan hadapinya secara sihat, dengan nasihat yang bermanfaat, kerana bukan keburukan yang ingin dianjurkan, tapi penyelesaian. Begitu sebenarnya tindakan orang yang mengatakan dia hebat.

Oh, kenapa saya tidak memberikan nasihat, sebaliknya menabur laknat.

Sungguh tidak hebat tindakan itu di mata orang lain. 

Lagi satu, sikap saya suka cakap belakang menjadikan saya rasa sentiasa gelisah, kerana masalah saya tidak terus diperkatakan kepada individu yang saya maksudkan, lalu macamana masalah boleh selesai dan saya boleh menenangkan diri?

Saya lebih suka update status sindirian dalam facebook saya dan kemudian saya terus dalam keadaan rasa dilabel. 

HAHAHAHAHAHAHAHA !!

Sedangkan saya saja yang merasakan perasaan sedemikian. Hakikatnya, tiada pun orang yang melabel saya sebenarnya...

HAHAHAHAHAHAHAHAHA LAGI SEKALI !

Kenapa berat sangat untuk katakan terus kepada individu yang dimaksudkan?

Saya rasa saya betul dan saya lebih hebat berbanding orang lain.
Saya ada lebih banyak pengalaman dari orang lain.

So, pendapat saya lebih betul berbanding orang lain. Saya susah untuk terima idea orang.
Saya lihat idea dan pendapat orang lain sebagai ruang untuk mereka tidak mahu kalah dengan saya, peluang untuk mereka tunjuk pandai dan melemahkan saya.

Ok lah kalau macam tu.

Teruskan rasa dilabel jika masih rasa gelisah, atau buang saja label yang mengganggu perasaan yang rasa dilabel itu, nanti menyukarkan perjalanan, sebab tidak nampak jalan di hadapan, kerana terus berjalan itu penting daripada terganggu dengan sesuatu yang merencatkan langkah.


------------------------------------------------------

"..kemuncup ada di mana-mana, ia boleh datang dan pergi. Menghadapi kemuncup hendaklah dibuang sambil berjalan. Kita tidak boleh kehilangan fokus. Destinasi adalah destinasi.."
-Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...