Monday, December 23, 2013

Cabaran 'ansorullah' zaman moden

Bismillah..



Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan-rakan, sahabat-sahabat, saudara dan saudari para pembaca yang dikasihi sekalian.

Semoga anda berada dalam keadaan sihat, jiwa yang tenang dan tenteram pada ketika ini, insyaAllah.

Perkataan ansorullah ada dinyatakan di dalam Al-Quran, surah As-Soff, surah ke 61, ayat ke 14 dalam dua konteks yang berbeza, tetapi maksud yang membawa kepada kerangka makna yang sama.

Dalam konteks yang pertama, iaitu seruan Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada semua orang yang beriman agar menjadi ansorullah.

Ansorullah, dalam tafsir Al-Quran dinyatakan sebagai penolong agama Allah, iaitu orang-orang yang berusaha untuk menegakkan syariat Allah di tempat yang paling tertinggi, agar Islam menjadi perkara paling utama dalam kehidupan. Adapun golongan seperti ini lebih mudah dikenali sebagai dai'e (pendakwah), 'amilin dan sebarang profesion yang menjurus kepada usaha untuk mencapai matlamat yang dinyatakan.

Kemudian, dalam memaknakan perkataan ansorullah pada ayat tersebut (61:14), Allah memberikan contoh agar mudah untuk difahami, ansorullah seperti apa yang dimaksudkan, apakah ciri-ciri mereka dan apa yang golongan ini lakukan sebagai ansorullah.

Contoh golongan ansorullah yang telah disebutkan ialah 12 orang pengikut setia Nabi Isa 'Alaihis Salam yang lebih dikenali sebagai kelompok Hawariyyin.

Ciri kelompok Hawariyyin yang 12 ini antaranya ialah setia. Pada peringkat awalnya, mereka ramai, namun apabila berlaku kesempitan dan tekanan demi tekanan, maka pengikut Nabi Isa 'Alaihis Salam yang benar-benar setia hanya tinggal 12 orang itu sahaja yang menyahut pertanyaan ketua mereka (Nabi Isa) yang berbunyi "man ansori ilallah?"

Kemudian para Hawariyyin yang 12 itu menjawab, "nahnu ansorullah!".

Mereka tetap teguh untuk menjadi ansorullah walau terpaksa menghadapi pelbagai jenis penindasan yang dikenakan terhadap mereka, termasuk dibelah jasad dengan gergaji.

Demikian serba sedikit penjelasan mengenai ansorullah.

Maka beberapa perkara penting telah kita perolehi, iaitu:

# adanya orang-orang yang meneruskan usaha untuk memperjuangkan Islam

# orang yang benar-benar berjuang, setia dengan perjuangannya baik dalam susah atau senang

# orang-orang yang berjuang tidak dapat lari daripada menghadapi tentangan dan cabaran


Habis bab introduksi :)

Baru masuk ke topik yang disebutkan dalam tajuk.

Pada masa kini, kelompok ansorullah pasti ada dalam sesebuah masyarakat untuk menjalankan amanahnya. Namun begitu, usaha murni mereka ini tidak pernah lekang daripada menerima cabaran yang lumayan getir untuk dihadapi.

Jika disingkap semula kisah para Hawariyyin tadi, ramai antara mereka yang lari, tidak mahu bersama untuk terus mengikuti Nabi Isa 'Alaihis Salam.

Maka tidak dinafikan juga, pada ketika ini, ada juga golongan yang tidak bersungguh-sungguh dalam usaha menegakkan agama, malah menjadi punca kepada kerapuhan usaha da'wah itu sendiri.

Contoh mudah (mungkin jauh, tapi maksud sama) yang boleh saya berikan ialah fenomena 'anak yatim/pelajar tahfiz mohon bantuan dana. Tidak dinafikan, ada yang memang benar-benar susah dan tidak menipu, namun disebabkan mereka yang diragui lebih ramai jumlahnya, maka yang benar-benar berada dalam kesempitan juga menerima persepsi yang sama dari orang ramai - semua tipu.

Minda dan pemikiran masyarakat sangat mudah dicandukan melalui apa yang mereka acapkali lihat, dengar dan baca.

Mekanisme lihat, dengar dan baca ini tidak lain dan tidak bukan ialah media yang pelbagai rupa bentuknya. Televisyen, akhbar, majalah, radio, internet dan sebagainya yang diringkaskan sebagai media.

Media hari ini banyak memotretkan 'religous human look' dengan satu impresi negatif yang bermacam-macam bergantung kepada situasi. Jika dalam drama atau filem, mereka digambarkan sebagai ekstrimis yang memang melampau-lampau galaknya, berjubah, serban, tudung besar, berjanggut dan yang seumpanya membawa atau menyertai kumpulan ajaran sesat dan tidak kurang juga yang membawa watak ultra munafik.

Jika 'dia' sebagai pemegang jawatan sebagai wakil rakyat, dipotretkan dengan pelbagai perkara yang dilihat untuk menjatuhkannya.

Itu yang media hidangkan sebagai sajian kepada pemikiran massa.

Akibatnya, orang yang benar-benar dan yang sebenar-benarnya memikul amanah suci untuk menegakkan agama terpalit dengan persepsi yang mereka lihat melalui media.

Sangat mendatangkan rasa prihatin dan simpati kepada orang yang benar-benar ikhlas menegakkan kesucian Islam dan memperkenalkan cara hidup Islam berlandaskan Al-Quran dan sunnah Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, apabila berada di tempat masyarakat yang tidak begitu mesra dengan hidup bersyariat, apabila berhadapan dengan insan-insan seperti ini, tidak ragu untuk menolak atau melayan mereka (penda'wah) selayaknya seperti mana yang mereka lihat, dengar dan baca di ruang media.

Sebaiknya, para ansorullah zaman moden ini perlu menghadapi hakikat sebuah kejadian seperti ini tidak sekadar dengan sabar dan doa, tetapi mengambil langkah yang lebih proaktif. Membuat pendekatan yang lebih sesuai, belajar kemahiran-kemahiran yang pelbagai, khususnya perihal komunikasi, memanipulasikan media alternatif yang ada untuk cuba mengatasi kebijakan media sedia ada.

Jika benar-benar ikhlas, susah atau senang, tetap teguh dengan apa yang dibawa dengan cara yang benar, tidak melangkaui syariat dan berada di atas landasan yang betul.

GHURABA'!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...