Friday, March 29, 2013

Kontroversi | Projek jurutera & arkitek terbongkar !

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Sudah terang lagikan bersuluh !
Akhirnya terbongkar juga !

Apa cerita sebenarnya ni?


Ceritanya begini.

InsyaAllah aku cuba kaitkan apa yang berkaitan supaya semuanya berkait rapat antara satu sama lain.
Aku, atau kita semua, mesti pernah melalui situasi bila mana hendak menunaikan solat di salah sebuah premis yang terletak di tengah-tengah kawasan bandar yang jaraknya sangat jauh dengan masjid. 

Pada ketika itu, aku berada di Kota Kinabalu (KK). Mungkin banyak surau atau tempat solat berdekatan yang aku tidak tahu di mana tempatnya, kerana, boleh dikatakan aku pergi ke KK tidak lebih daripada 4 kali dalam setahun. Itu pun mungkin sekadar lalu sahaja tanpa menjejakkan kaki atau sekadar singgah beberapa minit untuk urusan yang perlu diselesaikan dengan segera.

Masjid yang ada di KK kalau aku tidak silap ada 2 masjid yang utama, Masjid Bandaraya Kota Kinabalu dan Masjid Negeri. 



Jaraknya agak jauh juga jika berjalan kaki daripada pusat bandar sekiranya kita berada di KK untuk tujuan membeli-belah, terutamanya di kawasan Centre Point. 

Namun begitu, ianya tidak menjadi masalah besar sekiranya kita ada kenderaan sendiri, tapi kesesakan lalu lintas pula yang mungkin menjadi masalah besar.

Baiklah.
Aku kembali kepada cerita aku tadi.


Aku dan keluarga singgah sebentar makan ABC di bawah jejantas KK Plaza & Pasar.
Aku lihat jam, sudah hampir 4.30 petang. Aku masih belum lagi solat Zuhur kerana perjalanan yang agak jauh dari rumah dan aku niatkan untuk menjamaknya dengan solat Asar bila tiba di KK. 

Habis semangkuk ABC, aku beritahu keluargaku untuk beredar sekejap untuk solat. Aku tanya mereka, di mana tempat solat yang terdekat di sini? Respon yang baik, kakakku memberitahu "di KK Plaza dan di Pasar ada tempat untuk solat, cari sendiri."

Aku ke KK Plaza, mencari-cari di mana tempat solat yang dimaksudkan.
Eskalator seakan bosan melihat aku.
Aku tanyakan kepada beberapa orang peniaga di situ, peniaga tasbih dan juga pegawai keselamatan.
Mereka berkata, "di sini surau sudah tiada, kalau mau sembahyang, pegi pasar sana, di situ ada surau kecil."



Aku ke pasar.
Aku tidak mahu membuang masa, aku terus bertanya kepada seorang makcik peniaga kain.
"Surau ada di hujung sana dik, sebelah belakang, jalan terus, masuk kiri."

Alhamdulillah, akhirnya jumpa juga!
 Sebuah ruang solat kecil yang sangat besar manfaatnya!


Allahu Akbar..

Sebuah ruangan kecil yang menempel di sebuah banguan besar yang berdiri megah di tengah kesibukan kota, menjadi ruang kepada manusia beribadah dan ingat kepada Allah, sedangkan dalam masa yang sama, berderet bangunan besar dan tinggi yang lain, namun sangat sukar dicari tempat yang seperti ini.

Mungkin aku perlu lebih rajin meronda KK selepas ini untuk mencari lebih banyak lagi tempat solat, supaya di lain masa nanti, tidaklah aku dan keluarga sukar untuk mencari tempat solat.

Itulah serba sedikit muqaddimah cerita yang akan aku kaitkan dengan jurutera dan arkitek.

Baik.

Dalam hal seperti inilah, perlunya kepada seorang Muslim yang professional yang sedia untuk menggunakan kepakaran yang dimiliki untuk dimanfaatkan kepada Islam dan mengajak manusia kepada mengingati Allah SWT dan mengamalkan segala tuntutan dan meninggalkan larangannya.

Dalam satu progam bersama persatuan mahasiswa Sabah di semenanjung yang dikenali sebagai Markaz Siswa Siswi Islam Sabah (MARSIS), aku tertarik dengan satu slot yang bertajuk kalau aku tidak silap, 'Sabah 10 tahun akan datang'. 

Seperti biasa, kaedah marker pen & mahjong paper digunakan, dan LDK itu meminta semua peserta melakarkan pelan pembangunan Sabah dalam masa 10 tahun ke depan.

Bermacam-macam jenis pembangunan dapat dilihat daripada beberapa kumpulan yang telah membuat pembentangan. Ada yang ingin memperkasakan pembangunan dari aspek pendidikan, pertahanan, ekonomi, infrastruktur dan juga pelancongan.

Tiba giliran kumpulan aku membentang hasil lakaran kami.
Seperti biasa, setiap dari kami akan menerangkan idea masing-masing yang disatukan dalam satu lakaran. Kemudian, tiba masa untuk aku membuat rumusan keseluruhan daripada hasil pembentangan kumpulan kami dan seterusnya memberikan respon kepada ahli kumpulan lain yang memberikan soalan atau provokasi.

Ada soalan daripada rakan peserta kepada kumpulan kami.

"bagaimana kamu akan memastikan semua pembangunan yang dirancang mengikut kepada syariat Islam?"

Soalannya lebih kurang macam tu, aku tidak membuat catatan pada ketika itu. Mungkin aku perlu lebih banyak makan kismis dan rajin membuat catatan supaya tidak lupa lagi.

Aku cuba menjawab dengan jawapan yang insyaAllah mudah difahami kandungannya dan menjawab persoalan yang diajukan.

" untuk memastikan semua pembangunan yang dirancang mengikut kepada syariat Islam, kalau kita semua sedar, pada hari ini, kita semua sudah pun melakukan langkah awal untuk melaksanakan perancangan yang kita semua buat pada hari ini. Iaitu dengan menjejaki ilmu yang pelbagai dari setiap bidang dan lapangan, kemudian kita tambahkan lagi dengan kefahaman tentang agama serta fikrah Islam. 

Saya yakin, rakan-rakan peserta semua tidak semua yang study pengkhususan agama, betul atau tidak? Mesti ada yang ambil pengkhususan engineering, sains, pertanian, keusahawanan, pendidikan macam saya..hehe dan macam-macam lagi.."

Maka dengan itu, kita dapat manfaatkan kepakaran yang kita ada dalam bidang masing-masing untuk menegakkan syiar Islam. Sebagai contoh, kalau kita ambil pengajian kejuruteraan atau arkitek, orang yang ada kefahaman tentang Islam dan mempunyai fikrah yang jelas tentang Islam yang buat plan sebuah bangunan, setiap bangunan yang kita buat, mesti ada sekurang-kurangnya sebuah tempat untuk solat serta syiar Islam itu sendiri dapat dilihat daripada reka bentuk bangunan yang akan dibangunkan.

Aku sempat singgah solat jamak di salah sebuah hentian bas. Aku tidak pasti sama ada pembinaan tempat itu mengikut perancangan ataupu  tangkap muat saja. Alhamdulillah, ada tempat solat disediakan. Tapi, dari segi layout surau itu nampak kurang sesuai, kerana tempat mengambil wudhu wanita berada di hadapan, manakala ruang tempat mengambil wudhu lelaki di bahagian belakang. 

Orang ramai yang keluar masuk tandas dan lalu lalang di kawasan itu boleh melihat wanita sedang mengambil wudhu dan bersiap untuk solat. 

Perkara ini nampak kecil, tapi tidak begitu elok jika berlaku.

Itu baru kita bincangkan tentang keperluan seorang Muslim yang professional dalam bidang kejuruteraan dan bidang yang sama dengannya dalam usaha menegakkan syiar Islam melalui bidang yang diceburi.

Belum lagi masuk dalam bidang yang lain. Masih banyak lagi bidang yang perlu diterokai oleh orang Islam dan diterajui oleh orang Islam.

Pendek kata, ingin membangunkan syiar Islam itu, tidak semestinya menjadi seorang imam masjid, ustaz, ustazah dan penceramah. Bila kita ada kesedaran untuk menegakkan agama Allah SWT, itu satu permulaan yang baik. 

Ramai personaliti yang kita kenali pada hari ini bukanlah seorang ustaz atau ustazah, tapi mereka berusaha membangun dan menegakkan Islam melalui wasilah dalam bidang yang mereka ceburi.

Dr. Danial Zainal Abidin, seorang doktor.


Oki Setiana Dewi, seorang selebriti, pelakon, penulis buku.


Amin Idris, seorang personaliti tv, pengacara, pakar motivasi.

Dan ramai lagi !

Jika kita tidak mampu untuk menjadi ustaz dan sebagainya, apa yang kita mampu buat untuk Islam, selagi tidak bercanggah dengan syariat agama, teruskan dan bangunkanlah Islam dari segenap aspek, agar kita dapat meletakkan segala yang sepatutnya kepada siapa yang sepatutnya dengan cara yang sepatutnya, insyaAllah.

3 comments:

  1. Good entry and keep it up!!... =) Saya suka entry ni, ana.. Betul cakap ana.. Walaupun tak ada menyediakan surau @ masjid, kita sebagai orang Islam boleh buat solat di mana-mana pula. Kadang ada orang lain buat solat tepi jalan raya atau taman di luar negara yang tidak berIslam..

    ReplyDelete
  2. Benar sahabat, jika ada ruang yang bersih dan sesuai, di mana-mana juga boleh solat. Tapi sekarang ni orang suka buang sampah merata-rata, kencing merata-rata..

    ReplyDelete
  3. satu penceritaan yang menarik..ya, tidak dinafikan di KK kurangnya penyediaan surau di "shoping complex". tapi kalau tidak silap ada surau di belakang kraftanganFilipin. senang tuk lelaki yang nak solat jumaat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...