Thursday, March 28, 2013

Bikin Panas Part 2 | Ikut sedap badan dia pula?

Assalamualaikum !

Lama kita tidak jumpa kan?
Kau apa khabar, sihat ?

Salam. Peluk. Tangan digosok-gosokkan di belakang sahabatnya.

Hakim kini berada di kampung rakannya, bercuti di sana, kerana ingin menghadiri majlis jamuan yang diadakan oleh rakannya, Zakuan.

Petang itu, Hakim bertemu ramai rakan-rakan lamanya yang sudah beberapa bulan mereka tidak berjumpa. Bersalaman, bertanya khabar dan berpelukan itu adalah perkara yang dilakukan berulang kali petang itu.

Setelah puas berbual, Hakim dan beberapa orang rakannya yang menaiki 2 buah kereta mula berangkat pulang ke rumah rakannya, Syamsul yang letaknya jauh dari rumah Zakuan, lebih kurang 40km.

Hari masih terang ketika mereka bertolak. Namun semakin gelap. 1/3 perjalanan mereka sudah dilalui. Mereka singgah menunaikan solat Maghrib combo dengan Isya' di salah sebuah masjid.

Selesai solat, Hakim menerima panggilan dari adiknya, Mila.

" assalamualaikum, abang. Mila ada kat rumah Zakuan sekarang. Tolong ambil Mila di sini. Mila nak follow abang balik nanti. "

Hakim pelik.

Kenapa lah budak Mila ni mau follow aku balik. Lagi senang dia balik dengan kawan-kawan dia, transport free, boleh berehat lama dalam bas. Ikut aku pula, kena bayar tiket bas mahal, tu pun kalau ada.

Hakim serba-salah. Dia tidak boleh berbuat apa-apa, kerana segala keputusan, dia perlu tanya dulu kepada yang empunya kereta, kerana Hakim hanya penumpang pada ketika itu. Syamsul, ketua rombongan mereka bersetuju dengan permintaan Hakim untuk mengambil Mila di rumah Zakuan. Hakim pergi ke rumah Zakuan menaiki kereta yang dipandu oleh Usman, manakala beberapa orang rakan yang lain menunggu di masjid tempat mereka singgah solat tadi bersama Syamsul.

Setelah tiba di rumah Zakuan, Hakim menelefon Mila.

"assalamualaikum dik, kami dah sampai, cepat lah keluar, dorang Syamsul tunggu di masjid. Dorang nak balik cepat katanya."

"ok..ok.."

5 Minit berlalu.

Mila belum juga keluar dari rumah Zakuan.

Man, tolong sms Mila, kredit aku habis.

...

Ok, aku dah sms adik kau.

20 saat kemudian.

Eh, lajunya dia balas.

"I'm busy right now, please send me a message later. Thank you"

Tu ayat template tu.

Sibuk betul dia.

Kita pula yang lama menunggu di sini Man...

7 minit kemudian, Mila keluar dari rumah Zakuan.

Usman dan Hakim sememangnya sentiasa memerhatikan tangga rumah Zakuan, menunggu kelibat Mila muncul.

" eh, mana beg dia?"

Kata Usman kehairanan.

Tiba di kereta Usman, Mila mengetuk cermin minta dibuka.



"tunggu 10 minit lagi boleh? kami belum habis lagi ni."

Hakim dan Usman sama-sama sudah kepanasan menunggu walaupun dalam kereta itu sudah dingin dengan air-cond.

"ambil barang kau cepat, dorang Syamsul sudah tunggu lama di sana."

Balas Hakim tegas.

"hadoi...dia yang minta ambil, sepatutnya dia yang tunggu kita. Ini kita pula yang terhegeh-hegeh tunggu dia, lepas dia demand lagi suruh kita tunggu dia. Banyak cantik?"

Hakim semakin panas.

"itu lah pasal. Tunggu tu satu hal. Dorang Syamsul tu pula lagi pening menunggu kita. Semua orang lambat gara-gara dia. Kalau sampai tadi terus naik, lepas tu balik terus rasanya tiada masalah. Sekarang satu tempat yang cadang nak pegi lepas solat  tadi terpaksa cancel. "

Luah Usman kepada abang Mila.

Mila dengan muka masam cuka getah mengheret beg besarnya menuju kereta Usman. Dia diam seribu bicara sepanjang perjalanan.

Setibanya di masjid, Syamsul dan rakan yang lain kelihatan terlena di dalam kereta. Mereka kelihatan sangat letih, sedangkan perjalanan masih berbaki 2/3 lagi.

Mila keluar dari kereta Usman, berpindah ke kereta Syamsul.

Mungkin dia tidak puas hati dengan tindakan Usman dan abangnya yang meminta dia cepat naik ke kereta ketika mengambilnya tadi.

Hakim berpesan kepada Usman, "Man, kalau kita berjanji atau berurusan dengan orang lain, pastikan kita tepati dan berusaha untuk cuba menepati janji kita. Kalau kita ni bawa bas express macam kat Puduraya tu, memang tinggal budak tu. Boleh pula dia yang minta dijemput, kita pula yang kena menunggu lagi."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...