Friday, November 16, 2012

Antara KAHWIN dan MASJID, sama atau sebaliknya ?

Assalamualaikum para pembaca yang budiman sekalian..

Sekarang musim cuti sekolah. Antara benda yang paling seronok ialah pergi kenduri kahwin!

Betul kan ?

Petang ni agak lengang sikit keadaan trafik maya, kawan-kawan ramai balik kampung, mereka tidak berkesempatan untuk online dari rumah. Agak sedikit bosan. Hmm..

Jadi, untuk mengisi sedikit masa ini, aku akan mengarut sikit, bertepatan dengan tema sebentar tadi, cuti sekolah dan kenduri kahwin..hahaa !

Actually orang kawin ada sepanjang masa, cuma time cuti sekolah ni lebih kerap lah berbanding hari-hari biasa. Pengalaman aku bercuti di tempat aku belajar dulu, hampir setiap hujung minggu, bermula petang Jumaat- Ahad, ada saja majlis pernikahan diadakan di masjid tempat aku selalu solat. Di Masjid Az-Zubair Ibnul Awwam, Cheras. Ada rezeki sikit, keluarga yang buat majlis di masjid tu mesti buat makan-makan sikit depan masjid ! Hehehe..alhamdulillah..

Aku teringat dulu satu forum yang aku tonton di tv, kalau aku tidak silap, antara panelnya ialah Ustaz Pahrol Md. Juoi. Aku tertarik dengan frasa kahwin yang biasa dikaitkan dengan membina masjid, jika bercerai, meruntuhkan masjid. Biasa dengar kan ??

Baik.
Jika kita lihat dari konteks masjid sebagai tempat beribadah dan pelbagai lagi fungsi kepada masyarakat, hendaklah didirikan atas dasar taqwa, bukanlah didirikan dengan didasari oleh perkara yang lain, seperti menunjuk-nunjuk kemampuan untuk mendirikan sesuatu binaan kepada orang lain, untuk mendapatkan sesuatu kepentingan seperti pengaruh atau nama baik dan dipandang orang dan sebagainya. Segalanya perlu didirikan atas dasar taqwa.

Begitu juga dengan konteks mendidikan masjid, apabila ia disamakan dengan suatu ikatan perkahwinan, maka konsepnya juga perlu sama dan difahami dengan konsep mendirikan masjid seperti yang aku sebutkan tadi. Didasari dengan taqwa, bukan kerana perkara tertentu yang lain.

Memang perkahwinan itu adalah kerana cinta antara dua individu yang kemudiannya disatukan, cuma adakah rasa cinta itu sendiri menjadi sebab musabab kepada pasangan tersebut ke arah taqwa ?

Atau cinta yang sering dilantunkan dalam lagu-lagu Melayu yang mendayu-dayu, yang dijadikan tema dalam drama dan filem ??

Jika kawin kerana pasangan itu kita cintai kerana kecantikannya, kerana dia couple kita dari zaman sekolah dulu lagi, kerana pasangan kita itu banyak duit dan segalanya yang tidak membawa kita ke arah taqwa dan menambah iman kita kepada Allah, itu belum layak untuk disamakan kahwin itu sebagai mendirikan masjid.

Satu analogi yang sebenarnya mencabar para pasangan sebelum berkahwin untuk menjadikan ikatan pernikahan itu sebagai satu ibadah dan menunaikan sunnah Rasulullah, bukan hanya melampiaskan dan menzahirkan rasa dan cinta yang buta semata-mata.

Nah,
Itu perlu difahami sebelum berani menyamakan perkahwinan itu dengan mendirikan masjid.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...