Wednesday, August 10, 2011

RAHSIA BAHAGIA


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi barokatuh..

Entah kenapa, aku teringin sangat untuk berkongsi lagu ni dengan kamu semua..




Tonton video ini di Youtube !

Bahagia itu ma'nawi, juga bersifat rohaniah

Rasa senang bukan bahagia, sekalipun ia berharta

Kerana semua itu, bersifat lahiriah

Ia bukanlah hakikat bahagia.



Tenang itulah tanda bahagia

Tiada tenang, akan keluh-kesah

Bila tiada kebahagiaan

Hidup Penuh kepuraan


Mazmumah punca tiada bahagia

Kerana terus mengekalkannya

Hasad dengki, gila dunia

Sombong bongkak merosakkan segala


Carilah tenang, dapatkan bahagia

Cintakan Allah setiap masa

Bila zikrullah dihayati

Barulah bahagia diperolehi





Pertama kali aku dengar lagu ni rasanya zaman-zaman kegelapan dulu..

Zaman sekolah rendah..

Aku x ingat bila aku download video lagu ni & layan terus lagu ni tiap malam sebelum tidur, convert ke 3gp format supaya boleh tengok dalam telefon bimbit selalu..

Kalau cakap kumpulan ni punya populariti, x la setanding dengan kumpulan nasyid yang legend macam Raihan & Rabbani, tapi kumpulan Qatrunnada ni adalah batch pertama ledakan produksi kumpulan nasyid di era kegemilangan industri nasyid yang terus kekal sehingga sekarang ( x pasti aktif lagi atau x sekarang ).

Kenapa saya kata batch pertama ?

Tu kena tanya cikgu sejarah la ok..

Bukan sejarah rundingan Baling atau sejarah kemasukan Jepun ke Tanah Melayu, tapi sejarah industri nasyid di Malaysia..

Insyallah nanti aku akan kongsi sikit-sikit cerita tentang batch-batch kumpulan nasyid tu ok.. :)

Bagi aku, lagu ni cukup berhantu dari segi lirik & penghayatannya.

Lagi 1, aku terasa ada ruh yang menyelinap masuk ke dalam ruangan kosong dalam hati aku.

Itulah ruh keikhlasan yang telah disampaikan oleh kumpulan Qatrunnada melalui lagu ini.

Jelas, mereka menyampaikan wadah Islam melalui medium nasyid ini bukanlah untuk mengharapkan pujaan, pujian, populariti, wang ringgit, peminat yang ramai, liputan yang meluas dan sebagainya.

Apa yang mereka harapkan ialah pendengar dapat menghayati, memahami & mengamalkan mesej yang mereka sampaikan melalui nasyid.

Aku harap, akan terbit semula sinar cahaya kebangkitan lagu-lagu nasyid yang seperti ini untuk menerangi kegelapan dunia di akhir zaman ini, sebagai sebagai satu cahaya yang menyuluh jalan-jalan kegelapan, biar manusia tahu di mana jalan yang betul untuk mereka melangkah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...