Thursday, August 18, 2011

Hidup macam Solat ?

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Apa khabar semua ?

Alhamdulillah sihat semuanya...

Maaf kalau apa yang saya taip ni banyak kesilapan dan kesalahan.
Harap diberi tunjuk ajar dan tegurlah kesalahan saya ok..

Memang, input post ni datang dari fikiran saya yang alhamdulillah masih lagi waras.
Idea dan konsep asal dari salah seorang senior dulu.

" Kalau mau hidup ni betul-betul bersyariat, buat apa yang kita buat dalam solat tu, di luar waktu solat. "

Apa contohnya ?

Suci dan bersih.
Sebelum solat,kita ambil wudhuk dulu kan?
Tempat solat tu, pastikan bersih, pakaian bersih. Kalau boleh pakai la wangian sikit.




Dalam hidup, pun kena apply bab kebersihan ni.
Rajin-rajin mandi. Kita boleh dikategorikan zalim kalau x rajin mandi. Aroma badan orang yang malas mandi ni boleh membuatkan orang lain rasa kurang selesa dengan kita.
Jagalah kebersihan rumah, bilik dan sebagainya. Barang-barang tu jangan bersepah-sepah, rumah tu jangan biarkan kotor. Syaitan suka lepak di tempat yang x bersih. Sebab tu kita mesti bersihkan tandas selalu. Syaitan suka melepak dalam tandas.
Kebersihan itu sebahagian dari iman...betul x ?

Pakaian.
Dalam solat, lelaki dan perempuan mesti menutup aurat dengan sempurna untuk memastikan solat kita sah. Kalau solat pakai seluar atas paras lutut, sah x solat kita ?



Dalam hidup, pakai la pakaian yang menutup aurat dengan sempurna seperti yang telah disyariatkan oleh Allah. Kalau perempuan, bukannya kena pakai telekung pegi kerja, tapi kita adapt konsep pakaian tu dalam pemakaian. X lawa pun pakai sendat-sendat ni, macam susah untuk bergerak, berlari, dalam kecemasan untuk melepaskan hajat ke tandas pun susah, untuk buka seluar pun ambil masa. Fesyen ntah apa-apa..



Niat.
Kita berniat sebelum solat. Niat kerana Allah.

Hidup ni.
Perlu hidup bermatlamatkan Allah. Hidup kerana Allah. Hidup untuk memperhambakan diri kepada Allah. Allah ciptakan kita hanya untuk mengabdikan diri kepadaNya.

Al-Fatihah.
Kalau terlupa, tertinggal, tersilap bacaan surah Al-Fatihah, x sah solat.
Dalam Al-Fatihah tu, kalau kita fahami maksudnya, memang kita boleh adapt dalam hidup seharian.

Kita memohon petunjuk daripada Allah, Dialah disembah dan tempat kita memohon segala pertolongan. Hanya Allah. Kita memohon supaya ditunjukkan ke jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang diberi petunjuk dan dilimpahkan barokah, bukan jalan orang yang tidak diberikan barokah.

Jalan tu apa sebenarnya ?



Jalan yang membawa kita kepada kesejahteraan hidup di dunia dan juga akhirat la. Jalan yang lurus, tiada simpang-simpang yang mengganggu. Kalau kita tahu jalan, kita x akan sesat.

Dalam hidup pula, adapt maksud surah Al-Fatihah tadi.
Mintalah tunjuk ajar dari mereka yang lebih mengetahui.
Orang cakap, malu bertanya, sesat jalan..
Minta tunjuk ajar untuk perkara-perkara kebaikan.
Kita berkehendakkan kebaikan, teruskan, abaikan simpang-simpang yang membawa kepada perkara yang tiada kaitan dengan kebaikan.

Patuh.
Dalam solat berjemaah, kena ikut imam. Imam sujud, baru kita susuli. Jangan pandai-pandai mendahului imam. Ikut perintah imam. Tapi kalau imam tersilap, kita berhak tegur. Tegur untuk kebaikan dan melancarkan solat kita. Contoh la imam terlebih rakaat, kita tegur untuk ingatkan imam, kalau imam silap, kita semua akan silap. Sebab solat x sah. Kalau kita tegur, imam pun sedar kesilapannya dan cepat-cepat perbetulkan kesilapan. So, solat kita pun selamat..

Dalam hidup, kena patuh kepada pemimpin yang memimpin. Dalam keluarga, kena patuh kepada ketua keluarga. Tapi ikut perkara yang baik saja la. Kalau ada yang tidak kena, kita berhak untuk perbetulkan dengan menegur secara berhemah, supaya kesilapan itu tidak menyebabkan orang lain susah, diri kita sendiri susah. Jangan pula kita mendahului pemimpin atau ketua, maksudnya jangan lebih-lebih, orang kata, pijak kepala. ahhaaha..lebih kurang macam tu la..

Bertimbang rasa.
Sebagai imam, dalam solat tarawih contohnya, imam akan membacakan surah lazim yang pendek saja. Supaya ma'mum tidak lenguh berdiri lama untuk meneruskan solat pada rakaat yang setersunya. Kalau ma'mum tu majoritinya golongan yang berusia emas, macam tu juga konsepnya. Kesian kalau orang tua berdiri lama-lama. Kalau duduk tahiyat akhir pula, kalau ruang tu sempit, duduklah sama seperti duduk tahiyat awal saja. Kesian orang di sebelah kita. Mungkin dalam poket kita tu ada kunci, pistol dan macam-macam lagi. Kalau kita tetap paksa punggung kita untuk duduk macam biasa walaupun tempat sempit, kesian orang di sebelah kita, terkena kunci, tajam kunci tu kalau kena himpit.




Dalam hidup, bertimbang rasa la sikit, kalau kita naik bas, bagi orang yang lebih memerlukan, kalau rasa sempit, x selesa, baik berdiri saja. Serendah-rendah akhlak tu, kita tidak menyusahkan orang lain. Itu saja.

Mungkin ada sambungan lagi lepas ni..

Ada hal lain pula..

Assalamualaikum.. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...