Saturday, November 12, 2011

Takut kerana salah ?

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum waraohmatullohi wabarokatuh..

Semoga dengan menyebut nama Allah di awal post ini, aku tidak menaip setiap baris kata dengan perkataan yang sia-sia..

Sungguh, sahabat-sahabat..

Memang menegakkan yang haq itu sesuatu yang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi, mujahadah tahap maksimum, keberanian untuk memangkas bibit-bibit kebatilan, keikhlasan hati melaksanakan sesuatu tanpa mengharapkan balasan, hanya mengarapkan tertegaknya syari'at agama suci ini, sesuai dengan manhaj dan juga uslubnya..

Allahuakbar..

Aku terpanggil untuk menaip pada kelapangan masa ini, ingin menyatakan sedikit variasi rasa, sedih, kecewa, bersalah dan juga rasa untuk mempertahankan hak dan haq.

Sepetang yang agak dingin, selepas renyai-renyai titis hujan membasahi kekeringan bumi, aku melihat beberapa post teman-teman sekampus di dalam ruangan group pelajar kampus.

Aku tertarik dengan satu post bergambar, sahabat itu ingin memberikan tiket percuma untuk menonton sebuah filem.

Bagusnya beliau, suka berkongsi dengan rakan-rakan.

Cuma.

Yang kurang menariknya ialah, poster filem yang dilampirkan pada post berkenaan tidak begitu sesuai dengan nilai moraliti masyarakat setempat, terutamanya majoriti yang beragama Islam.

Poster filem berkenaan tidak saya lampirkan di sini, cuma, ingin saya gambarkan bahawa, poster tersebut memperlihatkan kepada umum akan seorang lelaki yang sedang merapatkan dirinya kepada seorang perempuan yang pakaiannya terdedah di bahagian dada.

Bukannya ingin menunjuk alim, tunjuk baik, tapi memang sudah menjadi tanggungjawab ke atas setiap muslim itu untuk saling memberi peringatan.

Aku tidaklah melarang, tidak juga beremosi dengan post tersebut, memarahi sahabat berkenaan pun tidak.

Cuma.

Aku bertanya kepada beliau dengan memberi komen pada lampiran gambar tersebut.

Ada x gambar lain yang lebih sesuai ?

Lepas tu sahabat tu pun mesej gua..




Aku pun sempat jugak mengucapkan terima kasih sebelum sahabat tu block profil aku dari profil dia..

Komen macam tu pun emo ?

Lepas tu sahabat tu delete post tu..

Entah kenapa..

Betullah apa yang pernah kita belajar subjek Akhlak ketika berada di sekolah agama semasa berumur 9 tahun dulu..

Berani, kerana benar. Takut kerana salah . . . .

Aku rasa aku x salah kalau setakat bertanya, manalah tahu ada gambar lain yang lebih sesuai, gambar yang lebih tertutup wa
Mungkin dia tersentak dengan soalan dari orang yang bodoh dan moron itu tadi, mungkin dia sedar, memang gambar tu tidak sesuai untuk diperlihatkan kepada umum...nitanya..

Aku pun terfikir, kenapa sahabat tu delete post tu ?
Ada yang x kena kah ?

Jadi.. itulah yang telah terjadi....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...