Monday, January 27, 2014

Lirik Qasidah Al-Jalaliyah (Nabiyuna Rasulullah)

ﻗﺼﻴﺪﺓ ﺍﻟﺠﻼﻟﻴﺔ ﻟﻠﺸﻴﺦ ﺃﺣﻤﺪ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﻟﻤﻜﻲ
Selawat Jalaliyah (Nabiyyuna Rasulullah)
Qasidah Shaykh Ahmad Jamhuri al-Makki




نبينا رسول الله
Nabiyyunâ Rosûlullâh
Nabi kami Rasulullah

وشافعنا حبيب الله
Wa syâfi’unâ habîbullâh
Yang mensyafa’ati kami Habibullah

ومولانا خليل الله
Wa maulânâ kholîlullâh
Yang Mencintai Kami Kholilullah

عليه صلاتنا ياالله
‘Alaihi sholâtunâ Yâ Allâh
Atas baginda selawat kami ya Allah

رسول الله گليم الله
Rosûlullâh kalîmullâh
Rasulullah gelarannya Kalimullah

و أعلی أنبياء الله
Wa a’lâ anbiyâ-illâh
Yang tertinggi dari sekalian Nabiyullah

رسول الله صفی الله
Rosûlullâh Shofiyyullâh
Rasulullah pilihan Allah

إمام المتقين الله
Imâmul muttaqînallâh
Imam bagi yang bertaqwa kepada Allah

أتانا رحمة المهداة
Atânâ rohmatul muhdâh
Datangnya bagi kami sebagai Rahmah

فآمنابه ياالله
Fa ãmannâ bihi yâ Allâh
Kami beriman dengan baginda ya Allah

فوفقنا وأکرمنا
Fawafiqnâ wa akrimnâ
Taufiqkan dan muliakan kami ya Allah

بحسنی والرضا ياالله
Bihusnâ warridlô yâ Allâh
Dengan Husnul Khatimah dan ridhoMu ya

Allah

إلهي عافنا جمعا
Ilâhî ‘âfinâ jam’ân
Afiatkanlah sekalian kami

من الأمراض ياألله
Minal amrôdli yâ Allâh
Dari segala penyakit ya Allah

وطهرنا من الأوزار
Wa thohhirnâ minal auzâr
Sucikan kami dari dosa

بفضل منك يا الله
Bi fadl-lin minka yâ Allâh
Dengan karunia dariMu ya Allah

إلهی اغفر مع الأبوين
Ilâhî-ghfir ma’al abawain
Ampunilah bersama ibu bapa kami

إلهي ارحمهما يا الله
Ilâhî-rhamhumâ yâ Allâh
Rahmatilah mereka ya Allah

إلهي استر جميع الحال
Ilâhî-stur jamî’al hâl
Tutupilah segala kejelekan kami

ولا تکشف بنا ياالله
Wa lâ taksyif binâ yâ Allâh
Jangan disingkapkan ya Allah

إلهي واهدنا دوما
Ilâhî wahdinâ daumân
Pimpinlah kami senantiasa

لما ترضی به يا الله
Limâ tardlô bihi yâ Allâh
dengan yang engkau ridho ya Allah

وکن عونا لنا يا رب
Wa kun ‘aunân lanâ yâ Robb
bantulah kami ya Allah

بدارين معا يا الله
Bidâroini ma’ân yâ Allâh
Dunia dan akhirat ya Allah

وأنزلنا بفردوس
Wa anzilnâ bi firdausin
Tempatkan kami di Syurga

بقرب محمد يا الله
Biqurbi Muhammadin yâ Allâh
disisi nabiMu ya Allah

لننظر وجهك الباقي
Li nandhur wajhakal bâqî
moga terpandang wajahMu yang kekal

بحب المصطفی ياالله
Bi hubbil Mushthofâ yâ Allâh
Dengan cinta nabiMu ya Allah

علی أحمد صلاة الله
‘Alâ Ahmad sholâtullâh
Atas Ahmad sholawatMu ya Allah

علی الهادی سلام الله
‘Alâl hâdî salâmullâh
Atas al-Hadi salamMu ya Allah

وآل مع صحابته
Wa ãlin ma’ shohâbatih
Dan untuk Keluarga serta sahabatNya

دواما سرمدا يا الله
Dawâmân sarmadân yâ Allâh
buat selamanya ya Allah

Thursday, January 16, 2014

Buat USRAH jangan terus lajak gear 4 bos..

Bismillahirrahman nirrahim..



Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua pembaca yang masih lagi sudi untuk membaca entri yang tidak best ini. Menyesal baca. Hehehe..

Sebelum nasi menjadi nasi himpit atau keropok lekor, ada baiknya saya kongsikan sedikit simbahan pendapat daripada saya yang tidak begitu banyak ilmu ini dalam usaha untuk cuba mendepani pahit manis untuk menuju ke arah kegemilangan dan izzah Islam itu sendiri. Wah, tinggi nih!

Ok, kita rendahkan.

Seperti yang rakan-rakan sedia maklum, untuk membaca sahaja memerlukan beberapa tempoh yang lama untuk memastikan kita boleh membaca dengan lancar. Dari mengenal huruf satu-persatu, kemudian mengetahui bunyinya, selepas itu digabungkan beberapa huruf itu kepada suku kata ringkas, kemudian membatangkan suku kata itu menjadi satu perkataan yang lengkap dan pengakhirannya, kita boleh membaca perkataan demi perkataan baik dalam satu ayat pendek, satu perenggan yang terdiri daripada beberapa baris ayat dan kemudian mampu mengkhatamkan keseluruhan bahan bacaan yang mempunyai beratus helaian muka surat.

Kemudian dalam aspek perkembangan fizikal seorang manusia pula, tidak ada bayi yang dilahirkan boleh langsung membuat aksi back-flip atau berlari pecut seperti Usain Bolt. Sudah pasti dan konfem ia akan merengek sepuasnya, kemudian belajar mengimbang diri untuk duduk di atas punggunggnya sebelum boleh merangkak dan kemudian dibelikan pula oleh bapanya selepas gaji hujung bulan kerusi beroda untuknya belajar berjalan sehingga ia mampu mengejar kucing di dapur, ayam di sekitar halaman rumah dan memanjat peti ais untuk menunjukkan kehebatannya.

Ah.

Itu antara contoh yang dilihat mengarut kan. Tapi cukup kukuh untuk membuktikan setiap perkara itu melalui beberapa peringkat sebelum ianya benar-benar 'masak'.

Mustahil abang-abang naqib atau kakak-kakak naqibah tidak pernah dengar atau buat-buat lupa tentang maratibul 'amal dan untuk beranjak ke peringkat seterusnya, harus diselesaikan terlebih dahulu pelaksanaan untuk membentuk individu Muslim, iaitu melalui usrah yang dikatakan osem, mantop, meletop dan sebagainya.




Dan dalam pelaksanaan usrah itu juga hakikatnya harus melalui lebih banyak lagi peringkat untuk mencapai kualiti individu Muslim yang benar-benar boleh diklasifikasikan sebagai mumtaz atau excellent. Ada beberapa kualifikasi yang perlu beri perhatian bagi memastikan hasil daripada usrah yang dilaksanakan itu berkualiti dan sudah tentu ianya juga mempunyai peringkatnya masing-masing, seperti 11 marhalah Da'wah Fardiyyah,  3 marhalah Tarbiyyah iaitu Ta'rif, Takwin dan Tanfiz, 10 Rukun Perjanjian dan 20 Usul Faham daripada Rukun Perjanjian.

Pening aku baca banyak-banyak.

Oleh yang demikian, pada peringkat permulaan, sudah tentu masih banyak yang perlu dilakukan dan memerlukan usaha yang lebih serta pendekatan dan teknik yang sesuai bagi mengaplikasikan kemahiran sedia ada serta teori yang dimiliki oleh sang nuqaba' itu dapat dipraktikkan secara fleksibel berlandaskan beberapa terma yang mempunyai banyak peringkat seperti yang telah dinyatakan.

Jadi, ekspetasi nuqaba' terhadap mad'unya harus berpijak pada kenyataan dan realiti semasa, bukannya mengikut pena'kulan aqal sendiri. Maksud saya ialah, apabila mad'u itu tetap konsisten dalam usrahnya atau masih baru lagi berjinak-jinak dengan usrah, usah disetkan dalam benak fikiran kita yang mad'u itu akan terus menjadi seorang yang warak, tawadhu', solehah dan berjiwa mujahid.

Ini kerana, minta dijauhkan dari hati saya sendiri dan rakan-rakan nuqaba' sekalian untuk mengharapkan perubahan yang mendadak daripada sang mad'u. Perkara ini perlu difahami dengan jelas, kerana jika tidak, maka akan berlakulah fenomena usrah penyapu baru. Selepas seminggu dua buat usrah, minggu ketiga malas buat usrah.

Mad'u berkurang dan tidak ramai satu hal. Kecenderungan mad'u untuk berubah itu tidak kelihatan juga satu hal. Mungkin perkara seperti inilah yang menjadikan dunia usrah itu memerlukan juga post mortem dan audit semula pelaksanaannya. Apakah kekurangan dari aspek pelaksanaannya, pendekatan naqib/ah itu pula bagaimana, follow-up naqib/ah kepada mad'u pula bagaimana. Punca masalah tidak seharusnya dihempukkan secara total kepada kekurangan mad'u.

Dikaitkan dengan bebelan tentang peringkat-peringkat itu tadi, kita renung kembali ketika adik-adik kita atau sesiapa pun bayi yang pernah kita lihat kehidupannya di hadapan mata kita, dalam usahanya untuk berdiri dengan tegak, pasti akan terjatuh dan tersungkur apabila cuba untuk melangkah.

Kita belajar mengecam huruf juga pasti akan tersilap antara huruf 'b' dan juga huruf 'd'.

Tiada yang akan sempurnya dengan sekelip mata.

Maka begitu juga dengan individu yang masih berada di peringkat ta'rif, jangan dianggap dirinya sudah mula menjadi faqih dan soleh kerana telah menyertai usrah bersama kita beberapa kali. Audit semula usrah kita, kerana sudah tentu masih banyak kekurangan dan kelemahan dari diri nuqaba' itu sendiri yang menjadikan usrah itu suram atau kian layu.

Akhir kata daripada saya yang banyak membebel dan bajet banyak pengalaman ini, peringatan ini sebenarnya ditujukan untuk diri saya sendiri, semoga dengan peringatan ini saya akan berusaha untuk walk my talk dan bukan dari kalangan orang yang disebutkan sebagai orang yang menerima kebencian dari Allah hanya kerana mengatakan sesuatu yang tidak dilakukan.

Monday, January 6, 2014

Amal Bukti Iman. Apa kaitan dengan anjing?

Bismillah..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, khusus untuk rakan-rakan pembaca yang sudi bertandang ke ruangan blog yang tidak menarik dan agak bosan ini, dengan satu tujuan dan hobi yang baik dan mulia, iaitu membaca.

Maka tergerak hujung jari hamba yang Allah beri pinjam ini untuk menaipkan beberapa perkara yang seronok untuk dikongsikan untuk dibaca, diamati, difahami dan seterusnya mengubah cara kita berfikir dan sekaligus membawa kita ke satu dimensi cara hidup yang baru, semestinya secara berperingkat-peringkat, insyaAllah.

Saya teringat sesuatu, ketika saya berada di tingkatan 4 kalau tidak silap dalam mata pelajaran Sains yang diajar dalam Bahasa Inggeris, namun disampaikan juga dalam Bahasa Melayu secara 70/30% mengikut kadar pertuturan yang saya perhatikan secara umum ketika cikgu saya mengajar.

Saya kurang ingat topik pelajaran di bawah tajuk apa dan bab apa, kerana ianya tertulis di dalam buku teks dan buku nota. Cuma saya ingat beberapa contoh situasi yang menyebabkan saya dapat memahami topik pelajaran pada hari tersebut.



"bayangkan kamu sedang berjalan di satu lorong, kemudian dalam jarak 10 meter kamu nampak seekor anjing yang besar, bulunya hitam, giginya tajam, di lehernya ada rantai yang berseretan, mungkin dia baru terlepas dari rumahnya, sedang memerhatikan kamu sambil menyalak dengan kuat ke arah kamu.

Mata kamu yang melihat sebenarnya telah menerima maklumat yang kemudiannya dihantar ke otak untuk memberitahu bahawa di hadapan itu ialah seekor anjing yang sifatnya seperti yang disebutkan tadi.

Kemudian maklumat yang diterima itu diproses di dalam otak, dan hasilnya ialah, otak merumuskan anjing itu berkemungkinan akan menyerang kamu.

Apa yang kamu perlu buat ialah menyelamatkan diri dengan cara yang sesuai dengan keadaan pada waktu itu. Mungkin melarikan diri dengan berpatah balik adalah cara yang sesuai.

Kemudian, otak menghantar maklumat tersebut kepada saraf otot untuk menggerakkan otot dan anggota yang terlibat sebagai respon penerimaan maklumat yang diterima daripada otot, iaitu lari menyelamatkan diri.

Apabila saraf otot menerima maklumat yang dihantar daripada otak, maka otot-otot yang terlibat akan menggerakkan anggota badan yang berkenaan sebagai respon penerimaan maklumat."

LARI !!!!!


Daripada sebuah penceritaan yang agak memeningkan itu, beberapa kesimpulan ringkas yang telah diperolehi, iaitu:



1) Mata sebagai salah satu deria reseptor penerima maklumat (terima)
2) Otak memproses maklumat yang diterima (faham)
3) Maklumat yang telah diproses dihantar kepada efektor iaitu saraf otot (respon)

Oleh kerana itulah, telah menjadi fitrah sebenarnya kepada tubuh badan kita, akan bergerak dan bertindak sebagai gerak balas kepada sebarang perkara yang kita terima dan fahami.

Apabila betis kita tersentuh ekzos motorsikal, otak terima maklumat dari deria sentuh iaitu kulit, kemudian proses maklumat, rasa panas dan sakit. Kemudian hantar maklumat yang telah diproses pula kepada saraf-saraf yang berkenaan (sebut nama nanti tambah pening pula) iaitu efektor, maka akan berlakulah gerak balas dari beberapa anggota badan kita, contohnya kaki kita cepat-cepat dialihkan dari ekzos tersebut, mulut kita akan cakap "aduh, panasnya!" atau sebaliknya, jika deria kita tidak berfungsi dengan baik, boleh jadi proses penerimaan dan gerak balas itu menjadi lambat.


Apa yang menarik perhatian saya ialah apabila saya mendengar kuliah tafsir berkenaan surah yang dibaca setiap kali sebelum balik dari sekolah agama dulu, iaitu surah Al-Asr. Untuk mendengar, [KLIK DI SINI]

Sekali lagi saya menghembuskan nafas panjang kerana merasakan kebesaran al-Quran, yang merupakan mukjizat dan juga ayat-ayat suci yang diturunkan oleh Allah.

Selepas saya mendengar penjelasan yang cukup terperinci pada ayat ketiga, automatik saya teringat teori sains yang saya ceritakan di atas.



Secara ringkasnya, dalam permulaan ayat, Allah Subhanahu Wata'ala bersumpah dengan masa, kerana masa itu merupakan suatu perkara yang mempunyai banyak kelebihan dan kepentingan. Panjang huraiannya tentang mengapa Allah bersumpah dengan masa.

Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian. Perkataan 'inna', iaitu sesungguhnya merupakan suatu perkataan yang merujuk kepada penegasan terhadap sesuatu perkara, dalam ayat ini, iaitu manusia berada dalam kerugian. Manusia, tiada pengkhususan kepada golongan, bangsa, agama atau jantina. Semua manusia berada dalam kerugian. Kerugian membawa maksud suatu perkara negatif yang setiap manusia tidak begitu senang dengannya, diberi satu contoh yang mudah, budak kecil saja tahu rugi, bila biskut terjatuh, dia akan ambil semula. Maksudnya rugi itu perkara yang tidak digemari.

Namun begitu, Allah jelaskan garis pemisah antara orang yang rugi atau tidak dengan perkataan 'illa', iaitu melainkan mereka yang BERIMAN dan BERAMAL SOLEH.

Melalui teknik penceritaan secara analogikal yang dekat dengan masyarakat, situasi yang melibatkan seorang manusia, kemudian ada seekor ular dan juga kawasan semak.



Bila kita nampak ular masuk ke dalam semak, kita pun yakin dalam semak tu ada ular. Mata kita melihat dan telinga kita dengar ada bunyi dalam semak. Melalui keyakinan bahawa dalam semak tu ada ular, maka kaki kita pun bergerak.

Ada satu lagi, iaitu berkenaan dengan sebuah baldi yang digunakan untuk membancuh racun.
Berkenaan dengan keyakinan dan tindakan juga kisahnya.

Bila kita basuh baldi tu, kita hidu semula. Bila kita rasa ada bau lagi, maksudnya kita yakin bahawa racun tu masih ada. Tindakan kita ialah kita pun basuh lagi semula, hidu lagi, kemudian basuh dan begitu lah seterusnya.

Keyakinan terhadap sesuatu mendorong kita untuk melakukan sesuatu perkara atas keyakinan tersebut.

Maka oleh kerana itu, Allah susun ayat ketiga itu yang menjelaskan golongan yang terkecuali daripada orang yang rugi dengan didahului oleh orang yang sifatnya beriman dan iman itu bukan setakan beriman, tetapi disusuli dengan sifat seterusnya, iaitu orang yang beramal dengan amal yang soleh.

Amal itu lebih menarik dan sesuai digunakan sebagai aktiviti, kerana setiap perlakuan yang dikerjakan boleh jadi sebagai ibadah jika dilakukan kerana Allah dan itulah yang dikatakan sebagai amal soleh, iaitu perlakuan yang baik.

Oleh yang demikian, perkaitan antara teori sains dan juga "amanu wa 'amilus solihat'' merupakan suatu dimensi pemikiran yang mengubah cara saya melihat situasi semasa yang berlaku pada ketika ini.

Ini kerana, dengan pelbagai medium yang memungkinkan kita untuk menerima seruan dan juga peringatan untuk hidup dalam keadaan bersyariat secara optimum, kerana hampir setiap deria kita boleh menerima peringatan dan seruan untuk menjalani hidup mengikut ketetapan Allah dan mencontohi Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.

Telinga boleh mendengar laungan azan yang menyeru kita untuk pergi ke masjid atau surau. Kita juga mungkin terdengar kuliah atau ceramah yang didengar oleh orang lain, atau lagu-lagu nasyid yang banyak memberi pengajaran kepada kita.

Mata kita apatah lagi, apabila menonton televisyen, tidak mustahil tidak pernah kita menonton televisyen tidak berkumandang azan, paling tidak pun dimaklumkan secara bertulis "telah masuk waktu solat..", iklan bagi rancangan lain juga ada menyiarkan pengajaran, serta pasti ada kandungan dalam jalan cerita drama atau filem yang kita tonton itu mempunyai pengajaran yang baik.

Adakah kita mempunyai masalah tertentu pada sistem saraf kita sehingga kadangkala atau mungkin selalu atau setiap hari atau setiap waktu kita menerima suatu seruan atau peringatan, kita terima dalam 10 hingga 15 saat sahaja, kemudian teruskan hidup seperti biasa tanpa ada sebarang respon daripada tubuh badan kita untuk menyahut seruan tersebut dan melakukan apa yang telah kita diperingatkan.

Maka di mana keyakinan kita kepada yang kita boleh sebut dan nyatakan satu persatu tentang rukun iman?

Mulut kita kata kita beriman, kenapa anggota badan kita yang lain seperti tidak ada tindak balas?

Ada orang ingatkan kita, tapi kita abaikan.

Mana tindakan dari anggota badan kita?

Itukah kualiti iman yang kita bawa ke sana ke mari dengan mengakui bahawa kita adalah seorang yang beragama Islam?

Kenapa rasa berat untuk 'bertindak' ?

Kerana setiap tindakan dan perlakuan kita adalah satu bentuk penyaksian dan keyakinan terhadap perkara yang kita benar-benar yakini.



Lalu bagaimana pula bukti penyaksian dan keyakinan kita terhadap keimanan kita kepada apa yang telah Allah turunkan kepada kita melalui al-Quran?


" tidakkah mereka  mengambil pengajaran daripada Al-Quran? "
Surah An-Nisa:82







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...