Tuesday, July 31, 2012

Pengalaman Praktikum yang...


Hadoi…bila aku tengok fail aku macam tu, aku fikir sekejap…apa…




Bismillah ..
Assalamualaikum semua ~
Tiada kaitan pun dengan fail..hehe
Sebenarnya tiada yang best pun post aku pasal praktikum ni,
Cuma kalau sudah terlanjur terbaca ni, teruskanlah sampai habis hendaknya J

Biasa hujung minggu atau tengah-tengah malam sepanjang praktikum ni,
Member-member sangat runsing dan merungut tentang RPH dan ABM/BBM.
Sebab ?
Mesti siap sebelum esok.
Sebagai persediaan.
Mana tahu pensyarah pemantau pegi OBSERVE guru pelatih mengajar dalam kelas.
Get the point !
-          Merungut
-          Mesti siap
-          Persediaan
-          Observe
Orait..
Dari sudut pandangan aku, aku bukan la kata aku bagus,
Cuma setakat ni RPH aku belum pernah tidak siap lagi.
ABM/BBM pun sama, subjek PSV kan.
Alhamdulillah, masa semua orang sama, 24 jam, terpulang untuk kita guna macamana.

Di sekolah.
“bila lah pensyarah mau observe aku ni, buat penat buat RPH.”
Astaghfirullah..
Bukan RPH tu mesti buat tiap hari kah?
Ya, tidak perlu merungut, mesti siap sebelum esok, mesti bersedia untuk diobserve.
Nah, ini pelajaran buat aku. Mungkin untuk kita semua pun boleh la kot.
Jeng..jeng..jenggg..

Waktu interview dulu bukan main kau hangguk jawab sanggup itu dan ini mahu jadi pendidik.
Bila sudah masuk institusi pengajian, mana hilang kau punya hangguk dan jawapan ya tu ?
Ikhlas atau tidak mahu jadi pendidik ?
Walaupun pensyarah belum observe lagi, siapkan RPH dan ajar murid sungguh-sungguh tu tanggungjawab kita.
Walaupun pensyarah belum observe lagi, tidak bermaksud kita boleh buat sambil lewa mengajar.
Bila pensyarah datang observe, tidak bermaksud hanya pada hari itu PnP kita perfect dan meletop!
Perlu setiap hari !
Kita manusia ni pun akan diobserve juga nanti, akan ada penilaian markah pencapaian sepanjang hidup di dunia nanti.
Ikhlas kita dalam berpraktikum mengajar kita untuk menghayati jerih payah sebenar menjadi pendidik. Bukannya rilek bila tiada pensyarah datang, berhempas-pulas bila pensyarah tiba-tiba datang  terjah !
Biarpun pensyarah tidak datang observe kita hari-hari, Allah dan para malaikat tidak pernah lupa dan lalai dalam mengobserve kita.
Ikhlas atau tidak budak ni pergi praktikum.
So, sekian perkongsian dari aku, kalau apa yang aku post ni ok, Alhamdulillah. Kalau mengarut, tegur aku ya J

Thursday, July 26, 2012

Dedikasi di 7 Ramadhan 1433H



Selamat Selamatkan berpuasa semua !

*maksudnya, berpuasalah & hayati pengertian berpuasa di 
bulan Ramadhan, ada 3 benda aku mau kongsi, 
1- Puasa tu cuma untuk orang yang beriman 
2 - Bila mana seseorang itu beriman, hendaklah dia 
beribadah & beramal soleh
3 - Kerana dengan ibadah & amal soleh itulah lahirnya 
insan yang bertaqwa

# bila member tanya, ko mau masuk syurga/neraka ?


MESTILAH SYURGA!
masuk syurga bukannya senang-senang masuk macam 
masuk lif, pintu buka sendiri,
kena ada TAQWA dulu !!

so, puasa betul-betul, jangan siang puasa, 
petang buka puasa dengan awek. 

SIA-SIA BERLAPAR + TIADA PAHALA PUASA!

Saturday, July 21, 2012

Mengenali Ibnu Battuta






أبو عبد الله محمد ابن عبد الله اللواتي الطنجي بن بطوطة


Nama sebenar ialah Abu Abdullah Muhammad Ibn Abdullah Al Lawati Al Tanji Ibn Battuta

Negeri-negeri di bahagian Timur memberikan gelaran Syamsuddin kepada beliau, manakala salah seorang daripada tokoh orientalis yang bernama Dozy pula memberi gelaran Pengembara yang jujur kepada beliau.

 Ibnu Battuta dilahirkan di Tangier, sebuah kota yang berhampiran dengan  selat Gibraltal, Maroco pada 25 Febuari 1304. Ibnu Battuta berasal dari sebuah keluarga yang ahli dalam hukum-hakam Islam. Beliau merupakan seorang yang berbangsa Berber, iaitu salah satu daripada suku kaum orang Afrika Utara di Lembah Nil, yang tersebar secara meluas di Atlantik ke Oasis Siwa di Mesir, dari Mediterranean ke Sungai Niger

Selain itu, Ibnu Battuta adalah seorang Muslim dari puak Sunni, iaitu golongan Muslim yang paling ramai di dunia atau lebih dikenali dengan nama “Ahli Sunnah wal Jamaah”. Di samping itu,  Ibnu Battuta juga adalah seorang cendikiawan dan ulama dalam Mazhab Maliki, iaitu mazhab fiqh yang tertua dalam Islam sunni. Mazhab Maliki diamalkan di Utara Afrika dan sebahagian Afika Barat. Mahzab ini mempunyai bilangan pengikut kedua teramai iaitu lebih kurang 25% daripada Muslim. Mazhab ini berbeza daripada tiga mazhab yang lain kerana terdapat tambahan kepada sumbernya. Selain menggunakan Al Quran, hadis, ijma' dan qiyas, Imam Maliki juga menggunakan amalan orang Islam Madinah pada zamannya itu sebagai sumber yang kelima. 

Mengikut Imam Malik, amalan orang Madinah dilihat sebagai sunnah hidup memandangkan Nabi Muhammad berhijrah, tinggal, dan wafat di Madinah, dan kebanyakan sahabat Nabi tinggal di Madinah. Sebagai seorang pemuda Muslim yang cintakan ilmu, lebih-lebih lagi mengenai Islam, beliau akan mempelajari “Sunni Maliki” di Afrika Utara pada ketika itu. Seawal usia enam tahun, kehidupan inteleknya diwarnai dengan pelajaran yang berlandaskan Al-Quran. Tangier bukanlah sebuah nama tempat yang sinonim atau terkenal dengan para ilmuannya, oleh itulah ramai anak-anak muda dari Tangier, salah satu daripadanya adalah Ibnu Battuta ini keluar ke Mekah bagi memperluaskan ilmu serta pengalaman beliau.

Pada bulan Jun 1325, ketika beliau berusia 21 tahun, beliau pergi ke Mekah untuk menunaikan haji.


Perjalanan dari Tangier ke Mekah.

Dalam pengembaraan beliau yang pertama, beliau telah menyusuri pantai utara Afrika melalui  Aljazair, Tunis, di mana tempat beliau tinggal selama dua bulan , kemudian meneruskan perjalanan ke  Tripoli serta ke  Alexandria sejauh 3.500 km  dari wilayah Tripoli.  Kemudiannya, Ibnu Battuta singgah di Cairo dan menetap di sana selama sebulan sebelum meneruskan perjalanan ke  Jerusalem. Selepas itu, beliau singgah di Damaskus dan seterusnya ke Madinah dan Makkah. Perjalanan pengembaraan Ibnu Battuta ini memakan masa selama 16 bulan.


Apabila selesai menunaikan ibadah haji di kota Mekah, Ibnu Battuta menetap sementara di kota Mekah untuk menuntut ilmu sebelum meneruskan pelayarannya  ke wilayah  Iran.


Setahun selepas itu, Ibnu Battuta kembali semula ke kota Mekah untuk menunaikan ibadah haji untuk kali yang kedua. Beliau seterusnya tinggal di kota Mekah selama setahun.

Pada tahun 1328 pula, Ibnu Battuta meneruskan penegmbaraannya yang ketiga, iaitu ke pantai timur Afrika hingga ke kota Kilwa, sekarang Tanzania dan kembali lagi ke Mekah melalui  laut ke Teluk Persia dan kembali ke kota suci Mekah melalui jalan darat. Ibnu Battuta kemudiannya kembali semula ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji yang ketiga kalinya.



Ibnu Battuta kemudiannya melanjutkan perjalanan ke wilayah Asia Tengah melalui Anatolia ke Turki Asia. Singgah di Konstantinopel (sekarang dikenali sebagai  Istanbul, Turki) sebelum berlayar menyebrangi Laut Hitam ke wilayah Asia Tengah. Perjalanan beliau dilanjutkansehingga  ke wilayah Afghanistan sekarang.

Dari wilayah Sungai Volga, Ibnu Battuta telah menembusi wilayah Afghanistan pada tahun 1334 melalui Kabul hingga ke Delhi, India. Di Delhi Ibnu Battuta bekerja di bidang pengadilan sebagai “qadi” atau lebih dikenali sebagai hakim. Delhi yang pada ketika itu adalah termasuk dalam senarai negeri muslim. Sebelum itu, beliau bekerja dengan SultanDelhi,  Muhammad bin Tughluq sebagai penterjamah bahasa Dengan gaji beliau  yang tinggi Ibnu Battuta hidup senang dan sejahtera selama beliau menetap di India.

Sultan Delhi mengutuskan Ibnu Battuta ke China pada tahun 1342 sebagai delegasi sultan. Dalam perjalanan tersebut, beliau serta ahli rombongannya telah diserang oleh sekumpulan orang Hindu, dirompak dan seterusnya dipisahkan. Namun begitu, Ibnu Battuta berjaya mengejar semula ahli rombongannya selama dua hari dan kemudiannya meneruskan perjalanan mereka ke Khambat. Dari sana, mereka terus belayar hingga ke Calicut.



Beliau  seterusnya memulakan perjalanan dari Kepulauan Maldiva selepas tinggal di sana dalam tempoh masa embern bulan ke Sri Lanka dan selanjutnya meneruskan pelayaran melalui Bangladesh, Myanmar, Kepulauan Andaman, Aceh, Selat Malaka, Singapura,dan menembusi Laut China Selatan, berlabuh dan seterusnya beliau meneruskan perjalanan ke Beijing melalui jalan darat.

Pada tahun 1346, Ibnu Battuta memulakan perjalanan pulangnya dari Beijing ke tempat kelahirannya di Tangier di Maroko. Selama empat tahunmenempuhi  perjalanan darat dan pelayaran laut, akhirnya Ibnu Battuta  berjaya dan selamat sampai  ke kota kelahirannya Tangier di Maroko. Beliau  keluar untuk mengembara ke luar negeri untuk menimba ilmu serta memperluaskan pengetahuan dan pandangan  pada usia beliau 21 tahun dan akhirnya Ibnu Battuta kembali semula ke tempat asal kelahirannya ketika beliau berusia 44 tahun.


Tidak  lama di Maroko, Ibnu Battuta kembali meneruskan pelayarannya untuk melanjutkan perjalanan menyebrangi Laut Tengah ke Andalusia  iaitu wilayah Sepanyol selatan, kemudiannya  menembusi  gurun Sahara hingga ke Mali, wilayah Afrika barat.

Pada tahun 1354, Ibnu Battuta kembali ke tanah kelahirannya Tangier dan  menetap di kota Fez. Di sana, Ibnu Battuta berkawan baik dengan sultan. Baginda sultan yang sangat kagum dengan perjalanan Ibnu Battuta  telah  meminta supaya Ibnu Battuta menuliskannya ke dalam sebuah buku, yang dikenal berjudul Rihla atau My Travel. Sebuah perjalanan yang mencabar  sepanjang 120.000 km telah ditempuh oleh Ibnu Battuta. Sekiranya bukunya berbentuk diari,  tentunya orang akan lebih mengenal Ibnu Battuta dibandingkan dengan Samuel Pepys atau Anne Frank.

Semestinya perjalanan serta pengembaraan yang dialami dan ditempuhi oleh Ibnu Battuta memberi kesan yang cukup mendalam kepada hidupnya serta memperluaskan lagi ilmu yang ada padanya.

SUMBANGAN IBNU BATTUTA

1      Sumber Rujukan Sejarah.
Ibnu Battutah dijadikan sebagai sumber rujukan sejarah serta rujukan dari aspek yang lain, contohnya tentang pelayaran, ilmu-ilmu keagamaan, budaya serta adat resam dan bermacam-macam lagi. Hal ini bertepatan dengan penulisan sebuah buku oleh beliau sendiri yang bertajuk  “Al-Rihlah” apabila seorang sultan sangat mengagumi pelayarannya sehingga meminta Ibnu Battuta membukukan segala catatan harian yang beliau tulis sepanjang perjalanan serta pemerhatian beliau di setiap tanah hentian di benua Afrika serta Asia yang dijejaki oleh Ibnu Battuta dalam sebuah buku. Dalam Al-Rihlah itu mengandungi pelbagai aspek yang telah dicatatkan oleh Ibnu Battuta seperti aspek ekonomi, budaya dan sosial, poloitik, masyarakat serta aspek keagamaan. Buku ini telah menjadi sumber rujukan yang penting  pada zaman pertengahan. Beliau banyak menulis tentang negara-negara Islam, terutamanya India semasa pemerintahan Sultan Muhammad Taghluq, Anatolia, Maldives, Afrika, China dan Asia Tenggara.

       Menjadi Contoh serta Dorongan Pengembara Islam dan Barat
Dalam usia se awal 21 tahun mengharungi satu pengembaraan yang jauh menempuh gelora bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi kejayaan Ibnu Battuta sebagai seorang penjelajah muda yang Berjaya menjadi ikutan serta pendorong kepada penjelajah yang lain, bukan sahaja kepada penjelajah Islam, tetapi juga pendorong kepada penjelajah dari Barat. Ekoran dari kejayaan pelayaran beliau, muncul ramai nama-nama baru dalam arena pelayaran, contohnya Ibn Majid dan Sulayman Al-Mahri yang Berjaya merentasi Lautan Hindi dan Lautan Pasifik. Catatan mereka pula telah menjadi sumber panduan kepada para pelayar dari Eropah yang berusaha untuk mencari jalan ke Timur pada abad 15 dan 16 Masihi, seperti Vasco da Gamma.


3     Menambahkan sumber rujukan dalam bidang pelayaran dan geografi.
Pelayaran Ibnu Battuta telah membuka satu lembaran baru dalam dunia pengembaraan dalam bidang pelayaran khususnya serta dalam bidang Geografi. Catatan-catatan beliau yang telah dibukukan telah menjadi sumber yang penting kepada ramai ilmuan serta penjelajah telah diterbitkan dalam pelbagai terjemahan bahasa seperti bahasa Inggeris, Jerman, Belanda dan Perancis. Sebagai contoh, seorang professor, Prof. H.A.R  Gibb menterjemah buku Al-Rihlah kepada “The Travels of Ibn Battuta”. Dengan ini, catatan pelayaran beliau telah menjadi rujukan di seluruh dunia, bertepatan dengan penggunaan bahasa Inggeris yang digunakan hampir di seluruh dunia. Para orientalis barat pula memberi nama gelaran kepada Ibnu Battuta dengan gelaran “The Prince Of Muslim Travellers” yang meletakkannya sebaris dengan nama pengembara terkemuka di dunia seperti Marco Polo.

4    Meningkatkan Pengetahuan Politik dan Diplomasi.
Sepanjang pengembaraannya, beliau telah menemui ramai orang-orang penting dalam sesebuah pemerintahan serta pentadbiran negara atau negeri seperti sultan, menteri, pegawai dan sebagainya. Keperibadiannya, akhlak yang terpuji, berwibawa, mempunyai pengetahuan dalam bidang agama serta pandai berdiplomasi menyebabkan beliau mudah dipercayai apabila memerlukan bantuan uantuk meneruskan perjalanan pengembaraannya. Beliau pernah dilantik menjadi qadi oleh Sultan Muhammad Taghluq di India serta diberi kepercayaan untuk menjadi utusan ke negara China pada tahun 1342 Masihi. Apabila singgah di Pasai, sultan Al-Malik Al-Zahir memberikan penghormatan kepada beliau sebagai seorang ulama dengan menyediakan sebuah tongkang besar yang lengkap dengan peralatan untuk pelayaran ke negara China.


       Menambahkan pengetahuan sosiologi dan antropologi.
Dalam penulisan buku Al-Rihlah, beliau memperincikan setiap budaya serta kehidupan masyarakat di setiap negara. Sebagai contoh, beliau begitu kagum dengan keindahan kota Constatinople yang dilengkapi dengan pasar, jalan raya yang diperbuat dari batu serta gereja yang bernama Santa Sophia yang terletak di tengah-tengah kota tersebut. Selain itu, di China, beliau memuji tentang keamanan negara itu dengan mengatakan inilah negara paling aman yang pernah beliau kunjungi serta kecantikan corak kain sutera buatan orang Cina yang sangat mengagumkan. Dalam aspek keagamaan pula, Ibnu Battuta ada menulis tentang budaya keagamaan penganut Hindu, aktiviti ritual mereka serta perayaan serta kehidupan sosial masyarakat India yang beragama Hindu.

6    Memperluaskan Tamadun Islam
Pengambaraan Ibnu Battuta memberi sumbangan besar dalam memperluaskan tamadun khususnya tamadun Islam sendiri. Berlakunya interaksi antara tamadun apabila Ibnu Battuta mengembara dari tempat kelahirannya ke tempat lain, contohnya ke Mekah, India, China dan sebagainya. Perkara yang dibawa oleh beliau adalah ilmu-ilmu yang berkaitan dengan ajaran agama Islam, selok-belok pelayaran, ilmu perkapalan serta ilmu yang pelbagai yang telah dicurahkan serta disebarkan mencetuskan satu interaksi serta situasi yang sama apabila beliau menimba serta mendapatkan ilmu dari tempat lain.

Sebagai seorang remaja yang akan menjana serta tunjang kepada negara pada masa akan datang, nilai-nilai moral yang ada pada diri Ibnu Battuta sememangnya wajar untuk diadaptasi sekaligus dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Perkara yang paling utama sekali ialah berilmu pengetahuan. Ibnu Battuta begitu mengambil berat tentang aspek ilmu. Beliau sanggup mengembara sehingga ke Mekah serta ke pelusuk dunia yang lain semata-mata untuk memperluaskan ilmunya. Selain itu, usaha beliau tidak tertumpu kepada menimba ilmu sahaja, malahan beliau juga turut mencurahkan ilmunya kepada orang lain. Dalam pengembaraannya pula, beliau mampu untuk meneruskan pelayarannya berbekalkan ilmu yang ada, kerana tanpa ilmu yang cukup, pelayarannya itu berkemungkinan akan menghadapi masalah yang sukar untuk diatasi. Begitu juga dalam kehidupan seharian kita, seharusnya mempunyai ilmu untuk menghadapi cabaran-cabaran yang bakal menyapa di dunia yang penuh dengan pancaroba ini.

Seterusnya ialah berakhlak mulia. Kerana sifatnya yang terpuji, Ibnu Battuta mendapat pelbagai jenis bantuan serta diberikan kepercayaan untuk melaksanakan sesuatu tugas. Sebagai contoh, Sultan Muhammad Taghluq memberi kepercayaan kepada Ibnu Battuta menjadi seorang qadi serta menjadi utusan ke negara China. Selain itu, sifat beliau yang dihormati bukan sahaja oleh masyarakat, malahan oleh orang-orang kenamaan seperti Sultan Pasai yang telah menghadiahkan sebuah tongkang besar sebagai tanda penghormatan kepada seorang ulama. Akhlak yang terpuji itu penting dalam diri individu, kerana akhlak itu sendiri boleh dijadikan sebagai cermin kepada perilaku kita terhadap orang lain. Apabila kita berlaku baik dengan orang lain, maka tidak dinafikan orang lain akan berlaku baik dengan kita.

Selain itu, sifat rajin dan tidak mengenal erti jemu juga boleh dijadikan sebagai inspirasi terhadap diri sendiri serta dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, Ibnu Battuta akan membuat catatan berkaitan dengan kehidupan masyarakat setempat, membuat kajian mengenai sesuatu masalah, pemetaan geografi serta tidak jemu untuk menuntut ilmu. Sebagai seorang pelajar, perkataan rajin itu sendiri sudah sebati dengan hidup di alam pembelajaran sejak dari bangku sekolah rendah lagi. Rajin dalam pelbagai aspek, rajin ke sekolah, membuat ulangkaji, bertanyakan soalan,menjaga kebersihan dan macam-macam lagi. Di samping itu, tidak perlu untuk merasa bosan untuk berusaha demi mencapai kejayaan, kerana ianya mampu menumpulkan fokus perjalanan individu untuk sampai ke puncak kejayaan.

Selain itu,antara nilai serta sifat-sifat terpuji yang dimiliki oleh Ibnu Battuta ialah dari aspek kepimpinan. Dalam konteks ini, Ibnu Battuta patut dicontohi kerana sifat kepimpinan beliaulah yang berjaya untuk  membawanya ke arah kejayaan. Beliau boleh dikatakan seorang pemimpin yang baik bukanlah kerana beliau seorang ulama atau seorang nakhoda, tetapi beliau mempunyai ciri-ciri serta sifat sebagai seorang pemimpin. Beliau Berjaya untuk menjadi pemimpin untuk dirinya sendiri sehingga mampu menjadikannya seorang pengembara yang ternama serta menjadi ikutan kepada pengembara yang lain. Beliau menegaskan kepada dirinya sendiri untuk pergi menuntut ilmu di tempat lain  Berjaya menjadi seorang pemimpin ketika berlaku serangan dari pihak orang Hindu. Seorang pemimpin yang baik adalah seorang yang disegani, dihormati serta dipandang mulia oleh orang lain.

Secara konklusinya, pengembaraan Ibnu Battuta bukan saja meninggalkan kesan terhadap dunia pengembaraan, tetapi juga dalam aspek rohaniah itu sndiri apabila individu menginterpretasikan pengembaraan itu dalam erti kata yang lain, iaitu kehidupan seharian. Dalam kehidupan, manusia seharusnya memiliki segala kelengkapan seperti sebuah kapal yang sarat dengan segala kelengkapan. Kehidupan manusia perlu ada sifat yang terpuji, akhlak mulia, beilmu pengetahuan luas serta mempunyai sifat kepimpinan.

Thursday, July 19, 2012

Enjoy your MUSIBAH !



 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Aku masih teringat lagi, tanggal 9 Januari 2012, hari itu sejuk tenang damai saja hening paginya.
Mungkin itu alamat awal sesuatu akan berlaku. 
Pagi itu aku rasa inilah hari terakhirnya dia bersama aku.

Baktinya hari itu adalah baktinya yang terakhir. 
Mendaftarkan data-data guru-guru baru yang mendaftar untuk program DPLI.

Sehingga tiba waktu zohor, seperti biasa, aku dan juga orang lain meletakkan beg di tempat biasa untuk pergi mengambil wudu' dan seterusnya solat.

Usai solat, aku menuju ke meja tempat meletakkan beg tadi. 
Seorang member sedang kecoh begnya hilang. Aku cuba membantu untuk melihat sekeliling dalam kawasan surau. Dalam masa yang sama, mataku singgah di meja tadi, beg aku juga tiada !!

Komputer ribaku, dompet, kamera digital dan buku catatan ada di dalam beg itu !

Aku bersama-sama kawan tadi gelabah sekejap.

Ramai kawan yang prihatin, membantu mencari di sekeliling luar dan dalam surau, bertanya dengan orang lain dan juga menghubungi pihak pengawal keselamatan untuk melihat di CCTV.

Allah..

Aku cuba menenangkan diriku. 
Mengadu sebentar kepada sang pengatur takdir.
Mohon diriku diberi kekuatan dan kesabaran.
Meluahkan akan penerimaan perkara ini sebagai sebahagian dari ujian, dan aku sedia untuk menerimanya.
Mohon diberi petunjuk dan dipermudahkan segala urusan.

Petang itu aku ke balai polis berdekatan untuk buat laporan.
Ini usahaku untuk cuba menyelesaikan masalah. 
Bukan sekadar menadah tangan doa mengharap tanpa sebarang usaha.
(walaupun sehingga ke hari ini tiada tindakan atau makluman susulan)

Tapi aku tidak mahu perkara ini dihebohkan.
Ramai yang mengetahui hal ini beberapa hari selepas itu.

Syukur, ramai yang berjiwa besar, bersama merasai kesusahanku menghulurkan sumbangan ikhlas.

Dalam sehari, aku melaksanakan urusan membuat i/c dan kad atm baru.

Maaf ya rabbi,

aku tidak istiqomah dalam meminta dan memohon kekuatan .

hari ini aku sudah lupa akan perkara ini.

doa dan munajat ku untuk meminta tidaklah segiat dulu.

mungkin bantuan itu bukan hari ini.

Namun aku tetap akan terus mendoakan yang terbaik.

Biarlah kehilangan ini merupakan satu pengajaran yang terbaik.

Sang pencipta dan pengasih itu sangat teliti dan tidak terfikirkan oleh manusia cara mendidik jiwa hambaNya

sungguh kehilangan itu mengajar dan menganjurkan si penerima ujian itu untuk sedia meneria qada' qadar

Sabar dalam menghadapi ujian dariNya..


إن أشد الناس بلاء الانبياء ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم

“Sesungguhnya, manusia yang menerima ujian yang paling berat adalah para Nabi, kemudian orang yang mengikuti mereka, kemudian orang yang mengikuti mereka, dan kemudian orang yang mengikuti mereka.”
 [al-Silsilah al-Sahihah, al-Albani] 

Apalah sangat ujian yang aku terima ini untuk dibandingkan dengan ujian yang diterima oleh para nabi dulu.
Mereka lagi dahsyat ujian dan dugaannya dariku.

Sungguh Allah mengaturkan ini untuk mendidik dan mengajar, dan mungkin juga ini merupakan teguran dariNya.

Banyak sudah dosa nodaku terhadap Allah, apakah aku kembali kepadaNya apabila menerima kesulitan, atau mencari alternatif lain untuk menghuraikan keresahan. 

Dia menciptakan kita, dia tahu sejauh mana kemampuan kita untuk menghadapi sesuatu perkara.

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها
Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.
 [Al-Baqarah: 286]

Dari ayat tersebut dapat kita ketahui bahawa ujian yang dikenakan kepada setiap hamba, adalah bersesuaian dengan apa yang mampu ditanggungnya. Dan setiap orang pula berbeza tahap tanggungannya dan penerimaan mereka terhadap ujian serta dugaan
Ujian yang diberikan juga adalah untuk mengukur tahap keimanan seorang hamba. Ini telah dibuktikan secara jelas berdasarkan ayat 2-3 surah al’-Ankabut;

أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون. ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta. 
[al-Ankabut: 2-3]
Senyumlah dalam kesulitan, kerana Allah sedang berbicara denganmu teman.. :)

Sunday, July 15, 2012

Henpon aku canggih lagi..


 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

" tenettt..tenett..tenettttt.....Assalamualaikum..ha, bro.. Apa khabar..?..."



"uhh..henpon lama kot, bunyi bising, tone monofonik..haha..kelakar, ada lagi yang masih pakai benda alah tu..henpon aku canggih lagi.. orang call ringtone lagu Maher Zain kot..hei..."

Situasi tadi adalah satu situasi rekaan, berlatar belakangkan cerita di sebuah perhentian bas, seorang lelaki biasa yang sedang duduk menunggu kawannya. Seorang lelaki yang tidak dikenali juga duduk di sana.

Kemudian telefon bimbit lelaki pertama tadi berbunyi. Lelaki kedua tadi pula tergelak sambil menutup mulutnya, tidak mahu diketahui oleh lelaki pertama tadi yang dia sedang mentertawakan telefon bimbit lelaki pertama tadi yang tidak secanggih telefon bimbitnya.

So, apa masalahnya di sini ??

Masalahnya, brader yang sorang tu belagak !

Takabbur !

Itu la yang aku duk fikir-fikirkan bila aku mau memiliki henpon yang baru dan canggih seperti yang dimiliki oleh ramai kawan-kawan di sekeliling aku..

Sebab, sebelum ni, pernah berlaku pada diri aku sendiri, henpon aku ni Nokia biasa saja, tidak secanggih kawan-kawan punya, semua guna skrin sentuh..zupp..zup....

Tapi,

Aku mula risau apabila aku berada di sebelah seseorang yang aku tidak kenali menggunakan telefon bimbitnya, kemudian aku mula menilai dan membandingkan henpon miliknya dan juga milikku.

"oh, henpon aku ccanggih sikit la.."

Ya Allah, maafkan aku takabbur di samping hambaMu yang lain..

Tiada yang boleh aku banggakan dengan apa yang aku ada..

Bila aku mempunyai sesuatu yang lebih baik dari orang lain, lebih ramai lagi yang lebih baik dan tinggi dariku..

Kejap..kejap..kejap..

Aku cakap bukannya tidak boleh memiliki henpon canggih, beli lah, ate mane nak melarangnye...
Tiada yang melarang.

Tapi ingat !

Jaga hatimu teman, jangan mudah sombong, terdetik sekalipun, cepat-cepat istighfar, kita mati nanti, semua itu tiada maknanya..



Thursday, July 5, 2012

Aku bukan Ustaz/ah. Apa yang aku boleh buat untuk Islam?



 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Alhamdulillah..

Ada juga ruang untuk berkongsi.
Aku bukanlah seorang yang hebat di pentas ceramah.
Aku bukanlah seorang yang petah berbicara di kaca televisyen.
Aku juga bukanlah seorang yang ligat untuk menulis bahan bacaan yang baik.

Tapi aku cuba untuk berkongsi sesuatu.

InsyaAllah dengan sedikit perkara yang dikongsikan ini memberi manfaat kepada rakan-rakan pembaca dan seterusnya dijadikan wadah untuk membangunkan ummah..

Aku sangat tertarik dan berminat untuk cuba membangunkan dan menterjemahkan semangat para siswa/i muda yang ghairah untuk menjadi mubaligh yang menyemarakkan suasana dan ruh Islam di tempat pengajian masing-masing. Walhal, tidak semua di antara mereka merupakan mahasiswa/i pengkhususan agama Islam. 

Maka dengan itu, masih ramai yang tercari-cari wasilah untuk mencuri sedikit ruang bagi menyalurkan usaha untuk menyampaikan mesej Islam, tapi tidak menemui jalan ke arah itu.

Oleh sebab itulah, dengan sedikit pengalaman yang ada, aku cuba untuk kongsikan kepada anda semua :) 

(berapa kali ulang daaa..)

Ok, mula-mula sekali, tanya diri kita: 

# apa aset peribadi yang kita ada ?
# apa kemahiran yang kita ada ?
# apa pengalaman yang kita ada sebelum ini ?
# apa perkara yang kita minati ?

mungkin cukup setakat itu.

aku ulang lagi sekali, ini sekadar perkongsian dari pengalaman ya, bukan teori ..

# apa aset peribadi yang kita ada ?

Student biasanya akan ada aset seperti ini :
- Laptop
- Printer
- DSLR/Digital Camera
- Motorsikal
- Kereta
- Smartphone
- External Hardisk
- Bahan bacaan (buku/akhbar/tabloid dll)
- Telefon bimbit biasa
- Handycam

ok, mungkin ini yang asas, tidak semua yang ada, tapi mungkin kita boleh saling melengkapi kan?

aku cuba simpulkan, gadjet elektronik yang boleh menyimpan data atau boleh dikongsikan dengan orang lain sangat memberi manfaat dan peluang untuk menyebarkan sesuatu. 
Sangat mudah, dengan cara meminta untuk memberi, atau menawarkan untuk memberi.
Contoh situasi :

" Mat, aku nak copy movie dari kau boleh ? lepas tu aku bagi la kau aku punya .."

Ada kamera ?
Suka snap gambar ?
Itu satu hobi yang sihat dan dengan kamera itu kita secara tidak langsung boleh mencelah antara ramai-ramai geng kamera yang ada. Kalau tiada kamera, masakan boleh join sekali kan?

Dengan berbekalkan kamera yang ada, sedikit kesungguhan untuk cuba meluaskan jaringan, dan yang paling penting "aku bukan saja-saja main kamera, tapi aku cuba untuk mendekati orang ramai, menyesuaikan diri dengan orang lain dan cuba untuk memberikan manfaat dari kamera ini kepada orang lain. Bila sudah dapat memenangi hati dan disenangi oleh orang lain, dari situ benih untuk menyampaikan sedia untuk ditanam dan disuburkan. "

Otai kamera kita pernah menerima soalan berkaitan dengan fotografi :


Actually dengan aset yang kita ada ni lebih sesuai untuk dikatakan sebagai alat untuk mencuri hati orang lain terlebih dahulu sebelum mula menceburi proses yang seterusnya, iaitu menyampaikan mesej sebenar yang kita ingin sampaikan. Lebih kepada memberi manfaat dan kebajikan kepada orang lain. Contohnya membawa dan membantu orang lain dengan kenderaan milik kita.

 # apa kemahiran yang kita ada ?

Ok, seterusnya ialah kesinambungan dari soalan pertama tadi. Mungkin ada yang mempunyai aset yang banyak, tapi tiada kemahiran, cukuplah sekadar membantu dari aset yang ada dan kemudian berusaha untuk memperluaskan dan belajar pula kemahiran yang perlu dikuasai.

satu bonus yang berlipat kali ganda sekiranya kita ada aset yang banyak, kemudian melalui aset itu kita dapat hasilkan sesuatu output yang bermanfaat. Apa kemahiran yang student ada biasanya ?

- Photoshop
- Edit video
- Berpidato
- Menulis
- Melukis
- Bersukan
- Bermain alat muzik/nyanyian
- Berbahasa Isyarat


Biasanya dengan kemahiran ni, student akan apply untuk menjayakan program persatuan/organisasi. Kalau tidak pun, untuk kepuasan sendiri dan memang tu hobi mereka..hehe..

Kalau persatuan buat program/aktiviti, pastinya memerlukan publisiti yang meluas untuk memberitahu akan sasaran tentang program berkenaan. Photoshop sangat berperanan dalam menghasilkan poster yang gempak dan montaj juga diperlukan untuk mempromosikan program berkenaan. Di situ kemahiran menggunakan software sangat diperlukan. 

Bukankah dengan kemahiran saja boleh memberi sumbangan yang besar kepada Islam ?
Besar kelebihannya kan?

Untuk berucap di khalayak ramai, menyuntik kesedaran dan seterusnya membangkitkan motivasi rakan-rakan, pada ketika ini kemahiran berpidato sangat diperlukan.


Seperti yang aku nyatakan tadi, ada yang suka menggunakan kemahiran untuk kepuasan sendiri dan memang tu hobi mereka. Dengan berpandukan kefahaman yang jelas tentang keperluan untuk menyampaikan, kemahiran dan hobi itu dimanfaatkan sebaiknya untuk menyampaikan. 


Siapa tidak kenal Mat Lutfi, walaupun videonya agak santai, tapi pengaruhnya dalam menyampaikan nilai moral dengan caranya sendiri nampak berkesan dengan cuba mengkritik dan mengulas semula kebejatan yang telah berlaku. 


Siapa tidak pernah melihat hasil kerja Rusydee Artz, dengan medium lukisan sudah berjaya menambat hati ramai orang untuk mengongsikan kebaikan melalui lukisan yang dihasilkan olehnya.


Siapa pernah ke Masjid Sri Petaling ?


Aku tertarik dengan salah satu medium da'wah yang kurang diambil perhatian oleh sesetengah pihak, iaitu dengan bahasa isyarat. Ceramah/bayan utama yang disampaikan biasanya dalam bahasa urdu yang kemudiannya dialih bahasa oleh tuan translator ( kemahiran dalam bahasa kedua dan ketiga juga perlu dimanfaatkan khususnya dalam penterjemahan dan memperluaskan lagi mesej da'wah) , dan kemudian disampaikan kepada beberapa kelompok kecil lagi, antaranya kelompok jemaah Tamil, Cina, Pakistan dan juga jemaah OKU iaitu yang mempunyai masalah pendengaran dan pertuturan (bisu).


Kalau rajin menghadap laptop, suka menaip dan sebagainya, cuba luahkan dalam blog atau tulis artikel yang best giler, boleh dikongsikan dalam bentuk risalah dan juga blog macam yang aku buat ni..(poyo lah pulak kan..) 


Bila pandai bermain ayat, orang suka hasil tulisan kita, teruskan menulis dan sebarkan. Gunakan aset yang kita ada seperti printer dan laptop. Cetaklah risalah atau poster yang mampu untuk menyampaikan sesuatu yang bermanfaat untuk umat.

# apa pengalaman yang kita ada sebelum ini ?

Oraitt..
untuk hal ni, aku cuma dapat kongsikan sedikit, sebab era bermulanya pengalaman aku tidaklah terlalu lama, mungkin rasanya tidak sesuai untuk dikongsikan, tapi walaupun sedikit, aku cuba untuk sampaikan apa yang ada, daripada tiada.. :)

Anda pernah terlibat dengan mana-mana organisasi atau persatuan sebelum ini ?
Di sekolah atau di luar.

Jika ada, itu bonus tambahan untuk anda, kerana bekerja dalam satu pasukan ini memerlukan pengalaman yang ada bagi mendepani kerenah dan masalah bersama orang lain. Kerana bagi yang belum berpengalaman, ianya janggal dan perlu masa yang lama untuk menyesuaikan diri, kerana kita akan dikritik dan dikomen oleh orang lain serta perlu bersedia untuk memahami tugas dan fungsi posisi kita dalam sesuatu organisasi. Jika belum bersedia untuk memahami dan belum ada pengalaman, berat rasanya untuk melaksanakan arahan dari ketua. 

Pengalaman biasanya akan diperolehi sejak dari zaman persekolahan lagi.
Mungkin dulu ada yang pernah jadi pengawas sekolah, pengerusi kelab, unit beruniform, ajk asrama, wakil sekolah dan sebagainya. Murid yang aktif biasanya tidak kekok untuk melibatkan diri dalam persatuan apabila masuk ke dunia mahasiswa.

Ingin saya kongsikan, bukan saja pensyarah saya, tetapi juga pakar motivasi juga sering mengatakan bahawa pihak yang ingin mengambil staf/pekerja dalam setiap sektor akan mengambil kira pengalaman penglibatan calon yang meminta pekerjaan daripada mereka terlebih dahulu, berbanding pencapaian akademik. Ini kerana, tidak semua ahli akademik yang bijak pandai boleh bekerja sebagai satu pasukan dan boleh menjadikan mutu kerja kurang baik kerana tiada chemistry dan semangat berpasukan antara pekerja. 

Kita boleh lihat, kalau ada kawan-kawan kita yang kaki study, ulat buku dan sangat cemerlang, banyak masanya digunakan untuk belajar, tapi sedikit masa yang diluangkan untuk menimba pengalaman.

Tapi cuba kita bandingkan dengan kawan kita yang study, study jugak, tapi terlibat dalam aktiviti dan program di kampus. Akademiknya tidak diabaikan, komunikasi sosialnya dengan orang ramai baik, bila membuat pembentangan, lebih hebat dari kawan yang kaki study. 

Sebab, di samping memiliki ilmu, mereka yang suka melibatkan diri dalam program dan berorganisasi ini  telahpun mengaplikasikan ilmu yang mereka ada. Itu sudah cukup untuk memantapkan diri dari setiap aspek dan para pengusaha syarikat dan sektor-sektor pekerjaan sentiasa menantikan pekerja yang seperti ini.

Berbalik semula pada soalan.

Jika dulu di sekolah kita pernah menjadi setiausaha persatuan/kelab, apa salahnya kita teruskan menjadi setiausaha dan dalam masa yang sama menimba sedikit ilmu dalam kemahiran dan pengalaman yang lain.

Lebih mudah untuk melaksanakan sesuatu apabila seseorang itu adalah ahli dalam bidangnya. Lebih mudah untuk difahami, sudah mempunyai pengalaman dalam bidang yang diceburi sebelum ini.

# apa perkara yang kita minati ?

Seterusnya, tidak semua antara kita suka akan perkara yang kita lakukan, tapi secara zahirnya, kita suka untuk lakukan apa yang kita minat. 

Jika kita lebih cenderung dan dalam penghasilan/penerbitan sesuatu, gunakan kemahiran yang ada, kemudian berkolaborasilah dengan mereka yang ada alatan yang lengkap jika kita tidak memilikinya.

Jika kita lebih suka untuk bersosial dan tidak suka untuk duduk diam, maka turunlah ke lapangan rakan-rakan, pikat dan tambatlah hati mereka untuk bersedia menerima mesej yang kita atau orang lain akan sampaikan.

Jika kita lebih suka melayan hobi dan kepakaran kita dalam photography, photo/video editing, teruskanlah dengan membantu rakan-rakan yang lain yang memerlukan kepakaran kita. Ia sudah menjadi tanggungjawab dan amanah kepada mereka yang berkemahiran. Jangan jadi seorang yang berilmu, tetapi menyembunyikan ilmunya.

Jika kita kurang berminat untuk menunjukkan minat kepada mana-mana perkara, cukuplah sekadar menjadi pembantu yang menjadi tulang belakang kepada mereka yang telah berusaha menjadikan produk dan melengkapkan asas kepada sesuatu permulaan. Tinggal kita saja yang melengkapkannya.  

Jika rakan kita yang hebat dalam membuat poster tadi sudah selesai menyiapkan posternya dan menguploadnya ke facebook contohnya, tugas kita untuk share, like dan tag rakan-rakan yang lain. 
Paling tidak pun sentiasa menaikkan post yang berkenaan agar ianya terus kekal menjadi post yang teratas, kerana setiap post yang baru akan muncul, jadi post yang sedia ada akan turun ke bawah jika ianya dibiarkan tidak terusik, tidak dilike atau dikomen. 

Kalau bukan di laman sosial, sukarela lah untuk menjadi petugas, menampal poster, menaikkan banner, membeli paku tekan dan sebagainya. 

Ingatlah rakan-rakan pembaca semua,


Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
Surah Az-Zalzalah, 99:7

Semoga sedikit perkongsian ini dapat memberi inspirasi kepada rakan-rakan pembaca semua dalam menyemarakkan kancah da'wah di kampus khususnya. Aku bukanlah seorang yang hebat dan sempurna untuk dicontohi, cuma sekadar berminat untuk berkongsi...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...